Τρίτη 1 Δεκεμβρίου 2009

Χοντρή κόντρα Ελλ.Πε – ΜΟΗ

Από την Αξία ένα επίσης ενδιαφέρον άρθρο του Σ. Χιωτάκη, που αντικατοπτρίζει την πραγματική σημασία του deal μεταξύ ΕΛΠΕ-BP:

Οι συμφωνίες Ελληνικών Πετρελαίων- ΒΡ και Μότορ Όιλ - Shell εντείνουν την κόντρα που μαίνεται εδώ και χρόνια για τα μερίδια της αγοράς καυσίμων, με την σφραγίδα των ομίλων Λάτση και Βαρδινογιάννη.

Και, πλέον, οι δύο πλευρές μάχονται κυριολεκτικά για την πρωτιά σε μία αγορά που το 2008 τζίραρε 12 δισεκατομμύρια ευρώ.

Τα στοιχεία για την πορεία της αγοράς καυσίμων στο 8μηνο είναι ενδεικτικά.

ΕΚΟ - ΕΛΔΑ (ανήκουν στα Ελλ.Πε.) και BP έχουν υποχωρήσει από το 31,6% πέρσι, στο 28,5% φέτος ως προς το συνολικό μερίδιο αγοράς.

Στην ίδια περίοδο Μότορ Όιλ και Shell έχουν ενισχυθεί στο 22,1% έναντι 21,9% πέρσι και, αν συνυπολογισθεί και το 3,2% που έχει στην αγορά η Cyclon, συμφερόντων επίσης της ευρύτερης οικογένειας Βαρδινογιάννη, το μερίδιο αγοράς αγγίζει πλέον το 25,5%.

Είναι προφανές ότι μιλάμε πλέον για μάχη για την πρωτιά, ενώ νέες ισορροπίες διαμορφώνονται τόσο με βάση την πρόσφατη απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, κατά την οποία, Ελλ.Πε. - ΒΡ υποχρεούνται να αποδεσμεύσουν περί τα 100 πρατήρια σε Κρήτη, Δωδεκάνησα και Λέσβο, όσο και από την μάχη που δίνεται από εταιρείες με μικρότερα μερίδια για την απόκτηση πρατηρίων από τα δύο νέα μεγάλα σχήματα της αγοράς.

Αυτή η μάχη, όπως αναφέρουν στο axiaplus gr. παράγοντες της αγοράς, έχουν επαναφέρει υπερβολές στις προσφορές για την απόκτηση πρατηρίων από ορισμένες εταιρείες.

Τα στοιχεία του 8μήνου δείχνουν ενίσχυση των μεριδίων από εταιρείες όπως η Jet Oil των Μαμιδάκηδων, η Aegean του Μελισσανίδη, η Elinoil των Καρνέση - Αληγιζάκη, η Revoil των αδελφών Ρούσσου, η ΕΤΕΚΑ του Σπανού αλλά και η Silk Oil, η Dracoil, η Kaoil και η Gallon Oil, με την τελευταία να δίνει έμφαση στα ανεξάρτητα πρατήρια.

Επιπλέον, οι πωλήσεις ακολουθούν αυξητική τροχιά, της τάξης του 2% κατά μέσο όρο σε ετήσια βάση, καθώς έφτασαν τα 6.965.000 μετρικούς τόνους στο 8μηνο.

Ωστόσο, ο ρυθμός αύξησης φαίνεται ότι μετριάστηκε σημαντικά τον Αύγουστο, αν αναλογιστεί κανείς ότι το 7μηνο 'έτρεχε' με 2,6% στις πωλήσεις.

Οι πωλήσεις των 'λευκών' προϊόντων - καθαρότερα καύσιμα πιο σύγχρονων προδιαγραφών - είναι ενισχυμένες κατά 3%, αλλά στα μαύρα προϊόντα - μαζούτ, άσφαλτος κλπ - η πτώση είναι 22% σχεδόν.