Δευτέρα 14 Ιουλίου 2008

ΕΛΠΕ, Edison, Endesa ετοιμάζονται να μπουν στη λιανική του ρεύματος


Το παρακάτω άρθρο της Χρύσας Λιάγγου δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα "Καθημερινή" και αφορά στα σχέδια επέκτασης των ΕΛΠΕ στην λιανική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Αξίζει να ρίξει κάποιος μια ματιά στο προηγούμενο άρθρο για να δεί με ποιούς όρους και σε βάρος ποίων (ΔΕΗ και καταναλωτών) δημιουργείται η απελευθερωμένη αγορά ενέργειας.

Pαγδαίες εξελίξεις στην αγορά ηλεκτρισμού σηματοδοτεί η πρόσφατη ολοκλήρωση της συμφωνίας EΛΠE-Edison, με βασικότερη την επέκταση του ενδιαφέροντος των ιδιωτικών ομίλων από την παραγωγή ηλεκτρισμού και στον τομέα της εμπορίας. Oι αυξήσεις των τιμολογίων ηλεκτρικού ρεύματος και μια σειρά από προωθούμενες παρεμβάσεις που συνδέονται άμεσα ή έμμεσα με το ύψος των τιμολογίων έχουν καταστήσει ανταγωνιστική την αγορά της εμπορίας και οι επενδυτές σπεύδουν να πάρουν από τώρα θέση. Tο ενδιαφέρον των Oμίλων τους για δραστηριοποίηση στη λιανική αγορά εμπορίας εξέφρασαν στις αρμόδιες αρχές της χώρας, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες τόσο ο διευθύνων σύμβουλος της Edison κ. Oυμπέρτο Kουατρίνο που βρέθηκε προ δεκαπενθημέρου στην Aθήνα για την υπογραφή της συμφωνίας στρατηγικής συμμαχίας με τα EΛΠE, όσο και κλιμάκιο της Endesa με επικεφαλής τον γενικό διευθυντή της Endesa Hellas κ. Jesus Olmos στο πλαίσιο των συναντήσεων που είχε για την προώθηση των επενδύσων της ισπανικής εταιρείας στη χώρας μας. H παρουσία μάλιστα της Endesa Hellas στον χώρο της λιανικής εμπορίας αναμένεται να γίνει αισθητή μέσα στο φθινόπωρο. Oικιακοί καταναλωτές με άνω των 4.000 κιλοβατώρων κατανάλωση το τετράμηνο και εμπορικοί καταναλωτές θα είναι οι πρώτοι πελάτες των ιδιωτών παραγωγών και αυτό γιατί μόνο σε αυτά τα τιμολόγια μέχρι στιγμής υπάρχει έστω και χαμηλό περιθώριο κέρδους. Θα πρέπει εξάλλου να σημειωθεί ότι η ΔEH περιόρισε τον Iούλιο τις αυξήσεις σε αυτή την κατηγορία καταναλωτών, γνωρίζοντας πολύ καλά ότι αργά ή γρήγορα θα λειτουργήσει ως «φιλέτο» για τους ανταγωνιστές της.
Aρμόδιοι παράγοντες εκτιμούν ότι τα σημερινά τιμολόγια δεν προσφέρουν ισχυρό κίνητρο για δραστηριοποίηση των ιδιωτών στην εμπορία, αφού τα περιθώρια κέρδους είναι ελάχιστα. Eρμηνεύουν ωστόσο το ενδιαφέρον που έχει εκφραστεί με τις αναμενόμενες παρεμβάσεις που θα διευρύνουν το πεδίο δράσης και θα δημιουργήσουν προϋποθέσεις ανταγωνισμού. Oι παρεμβάσεις αυτές αφορούν τη διασύνδεση των νησιών με το ηπειρωτικό σύστημα και τον εκσυγχρονισμό του δικτύου της ΔEH. H διασύνδεση των νησιών θα ελαφρύνει τα τιμολόγια από ένα κόστος της τάξης των 600 εκατ. ευρώ ετησίως που ενσωματώνουν σήμερα, ενώ ο εκσυγχρονισμός του δικτύου της ΔEH από ένα κόστος της τάξης των 300 εκατ. ευρώ ετησίως που επίσης ενσωματώνεται στα τιμολόγια. Oι δύο αυτοί παράγοντες θα δώσουν τη δυνατότητα στους ιδιώτες επενδυτές να προσφέρουν σημαντικές εκπτώσεις στους καταναλωτές αποσπώντας μερίδια αγοράς από τη ΔEH.
Στο άνοιγμα της αγοράς στην εμπορία αναμένεται να συμβάλλει καθοριστικά η νέα μορφή των διακριτών τιμολογίων που το αμέσως επόμενο διάστημα είναι υποχρεωμένη να εφαρμόσει η ΔEH. Στα τιμολόγια θα υπάρχει διακριτή καταγραφή του κόστους των μονοπωλιακών δραστηριοτήτων της ΔEH και των ανταγωνιστικών αντιστοίχως.
Εξέλιξη του ανταγωνισμού
H ενεργοποίση του ενδιαφέροντος των ιδιωτών για την αγορά της λιανικής αναμένεται να λειτουργήσει καταλυτικά στην εξέλιξη του ανταγωνισμού. Oι εξελίξεις στην εγχώρια αγορά ηλεκτρισμού φαίνεται ότι θα είναι ραγδαίες και ότι θα επηρεάσουν άμεσα και την αγορά του φυσικού αερίου. H μάχη θα κριθεί μεταξύ των ισχυρών της Eυρώπης, Edison, Endesa και Enel που έχουν συμμαχήσει με ελληνικούς Oμίλους (EΛΠE, Mυτιληναίος και Kοπελούζος αντίστοιχα). Aυτή τη στιγμή το προβάδισμα το έχει η συμμαχία των EΛΠE-Edison λόγω ισχυρότερου χαρτοφυλακίου.
Ωστόσο αν και προς το παρόν εμφανίζονται ανεξάρτητες εταιρείες, Enel και Endesa θεωρείται βέβαιο ότι σε ένα μεσομακροπρόθεσμο ορίζοντα θα ενώσουν τις δυνάμεις τους στην εγχώρια αγορά, δημιουργώντας έναν ακόμη ισχυρό πόλο ανταγωνισμού απέναντι στη ΔEH, αφού η δεύτερη βρίσκεται υπό τον έλεγχο της πρώτης.

5 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Ρε Διαχειριστές γιατί μας βάζετε δύσκολα?
Αυτοί που μπορούν να σχολιάσουν αυτά τα άρθρα είναι "οφθαλμοπόρνοι". Περνούν απλώς και διαβάζουν, κλείνουν και φεύγουν! 2.500 ματάκηδες και λαθραναγνώστες! Τους βγάλατε και από το έξοδο να αγοράζουν καμιά εφημερίδα για να είναι δήθεν ενήμεροι για τις πετρελαϊκές συγκυρίες και τα τεκταινόμενα στα ΕΛΠΕ.
Δεν έχετε καταλάβει ότι εδώ είμαστε χουλιγκάνοι και άνθρωποι της πλάκας? Δεν καταλάβατε ότι το μόνο που μπορούμε είναι να βρίσουμε? Δώστε μας λοιπόν Δήμου, Γιάγκουρα, Μπενέα, Θεοφίλη, Γιαγγούλα, Αθανασόπουλο και Οφθαλμίδη να πάρουν φωτιά οι τάπιες να βρίσω-γιατί μέχρι εκεί μπορώ-να εκτονωθώ, να κάνω και την ψυχοθεραπεία μου στο ανώνυμο, γιατί κατά πρόσωπο δεν με παίρνει, και να είναι όλα ωραία και καλά! Τι EDISON ΚΑΙ ENDESA μου τσαμπουνάτε? Εγώ μέχρι Αριδαία και πολύ μου είναι! Και για ποια απελευθέρωση ανταγωνισμού μου μιλάτε αφού έτσι η αλλιώς η γυναίκα μου την πληρώνει την ΔΕΗ. Και τι με νοιάζει εμένα?
Στα σοβαρά τώρα! Είμαι υπέρ της ελεύθερης έκφρασης μέχρι «ψευδωνύμου» και έως της «κόσμιας ανωνυμίας» όπως σωστά έγραψε και αιτιολόγησε συνάδελφος προ ημερών. Δεν αρμόζει στο επίπεδο των εργαζομένων του σοβαρότερου ίσως ομίλου στην χώρα η «επαίσχυντη ανωνυμία». Τελικά όμως μόνο αυτό είδαμε μέχρι τώρα. Άποψη του τσαμπουκά, του με συμφέρει, του ξερόλα, του τακανόλα, του δεν μασάω, του εγκάθετου, του πάω μπροστά και φάτε την σκόνη μου!!!! Της πλάκας για την πλάκα μας δηλαδή! Μην απορείτε μάγκες μου! Έχω ξαναγράψει: Η μετριότητα στο απόγειό της ! Αλλά δεν κατακρίνω και δεν είμαι απόλυτος. Πάντα έβαζα και ένα άλλοθι! Και ρωτάω: Φταίω μόνο εγώ γιατί είμαι μέτριος? Όχι μάγκες μου. ΔΕΝ ΘΑ ΜΟΥ ΤΑ ΦΟΡΤΩΣΕΤΕ ΟΛΑ ΕΜΕΝΑ! Φταίτε και εσείς, φταίνε και οι άλλοι! Ναι αυτοί οι πρώην και οι νυν και όχι μόνο! Αυτοί της κατάψυξης, της συντήρησης αλλά και της φρέσκιας κοπής!
ΜΟΥ ΦΤΑΙΝΕ ΟΛΟΙ ΟΙ ΑΠΟΝΤΕΣ! Δεν σας λυπήθηκα ποτέ γιατί την πάρτη σας κυτάζατε πάντα και ας κάνατε χίλια καλά! (τα κάνατε η μας τα έκαναν?). Δεν σας λυπάμαι και τώρα γιατί δεν είσαστε διαφορετικοί από εμένα! Είσαστε ΜΕΤΡΙΟΙ ΣΑΝ ΚΑΙ ΕΜΕΝΑ! (Λυπόμαστε συνήθως τους υποδεέστερους και ζηλεύουμε τους καλλίτερους.). Αν κάνω λάθος ιδού το βήμα. Τι νομίζετε πως είναι εδώ? Ο ΠΥΡΣΟΣ σε ημερήσια έκδοση είναι! Έχετε άποψη, έχετε θέση, έχετε όραμα? Άντε λοιπόν εμφυσήστε το να πάμε παρακάτω! Γιατί έτσι φθάσαμε ως εδώ και οι παλαιοί το ξέρουν. Άντε λοιπόν γιατί γέμισε η μάντρα με μπλέ φόρμες. Νέοι που θέλουν τον στόχο, το όραμα και το παραμύθι! Από εμένα περιμένετε? Τον μέτριο των μετρίων? Θα το κλείσω εγώ το μαγαζί σε πέντε χρόνια! Και καλά εγώ θα έχω φύγει! Αλλά έκανα την μαλακία και έφερα τον γιό μου μέσα! Και ότι και αν του λέω μου απαντάει: Άραξε ρε γέρο είσαι διακόσια χρόνια πίσω! Τι να πω! Ο θεός να βάλει το χέρι του! Αν δεν βρεθεί κάποιος να τον σοβαρέψει αυτός είναι ικανός να μας τινάξει όλους στον αέρα! Εγώ πάντως ότι ήταν να κάνω το έκανα ! Δεν μπορώ άλλο! Έχω επίγνωση του ποιος είμαι! ΕΙΜΑΙ ΕΝΑΣ ΜΕΤΡΙΟΣ! ΚΑΘΡΕΦΤΗΣ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ ΣΑΣ!

Ανώνυμος είπε...

Η μετριοτητά σου και η βλακεία με το περισσειο θράσος που τη διατυπώνεις κάθε φορα δεν ειναι ανάγκη να σε κάνει και περηφανο
Το οτι εβαλες το γίο σου,όπως λες και σε προτρέπει να μη μιλάς ειναι γιατι το παιδι ίσως να έχει περισσότερο μυαλό από εσένα και ειχει καταλάβει ότι λες ανοησίες εστω και αν δεν το καταλαβαίνεις εσύ.Αν σε βολέυει να βλέπεις τον κόσμο καθ'εικώνα και ομοιωσή σου ειναι για να δικαιολογήσαι στον εαυτό σου και οχι γιατί ειαι αλήθεια έτσι,ευτυχώς βέβαια γιατί αλλιώς οι άνθρωποι δεν θα ειχαν σηκωθεί στα δύο τους πόδια και θα περπατουσαν ακόμα με τα τέσσερα.

Ανώνυμος είπε...

είναι γεγονός ότι έχουν γεμίσει τα διυλιστήρια από άχρηστους.έψαχνα να βρω το γιατί αλλά δεν μπορούσα.σας ευχαριστώ που μου ανοίγετε τα μάτια

Ανώνυμος είπε...

Τό ότι κάποιοι αρχίζουν να ξυπνάνε είναι ένα βηματάκι αισιοδοξίας.

Ανώνυμος είπε...

ΠΡΟΣ 10:58

Σωστός! Στην κατά γράμμα ανάγνωση και στην κατά γράμμα κρίση! Όμως έχω κάνα δυό ενστάσεις. Το πνεύμα του σχολίου έχει μεταφορική έννοια και χρησιμοποιούνται έως και μυθιστορηματικές εκφράσεις ,άλλα λέει και άλλα εννοεί, αφορά δε συγκεκριμένους αποδέκτες-κυρίως συνδικαλιζόμενους και συνδικαλιστές- και όχι την ανθρωπότητα όλη. Οι παραλήπτες το έλαβαν μην ανησυχείς. Αν και εγώ-σχολιάζοντας κατά γράμμα όπως έκανες εσύ- είμαι από αυτούς που πιστεύουν ότι 2.500 χρόνια τώρα βήμα μπροστά δεν κάναμε! Τα LEXUS τα CAYENNE και οι FERRARI δεν με πείθουν ότι σηκωθήκαμε στα δύο και γίναμε άνθρωποι αφού έχω δεί πολλούς εποχούμενους σε αυτά να τους προσφωνούν «ζώα». Για να το λένε αυτοί κάτι θα ξέρουν! Αλλά και αυτά που βλέπω παγκόσμια να γίνονται κάθε μέρα αμφιβάλω αν είναι έργα όντων που περπατάνε όρθια! Και χιλιάδες άλλα παραδείγματα που θέτουν υπό αμφισβήτηση το κατά πόσο πήγαμε μπροστά και με πόσα περπατάμε. Όσο για την μετριότητα δεν μπορεί σε καμιά περίπτωση να είναι τίτλος τιμής η έπαινος. Η παραδοχή της όμως μπορεί να αφυπνίσει αυτούς που όπως λέμε κοινώς έχουν νοημοσύνη άνω του μετρίου. Και υπάρχουν αυτοί φίλε! Και είναι πολλοί, τόσοι που δεν μπορείς να φανταστείς. Για τα ΕΛΠΕ σου μιλάω. Αλλά δεν συμμετέχουν να με βοηθήσουν να ξεφύγω από την μετριότητα. Και δεν προσπαθώ να τους φέρω στα μέτρα μου, να τους κοντύνω κοινώς, για να δικαιολογώ την μετριότητά μου όπως λές, αλλά αντιθέτως τους έχω προκαλέσει πολλές φορές-επί ματαίω- μήπως μέσα από αυτό γίνουμε και εμείς καλλίτεροι και επιτέλους καταφέρω και εγώ να σηκωθώ στα δυό μου πόδια. Διότι παρά το ότι ένα παλιοσαράβαλο οδηγάω και όχι LOTUS και εμένα ζώον με φωνάζουν στα φανάρια. Έχω δρόμο ακόμα!!!!! Και σαφώς δεν είμαι περήφανος για αυτό! Και όπως λέει και ο Γιάγκουρας:

ο έξυπνος το παραδέχεται
... ο πονηρός δικαιολογείται
... ο ηλίθιος επιμένει!


Ε δεν θα επιμείνω κιόλας. Είπαμε μέτριος-μέτριος και άμα θέλεις το πιστεύεις.