Τετάρτη 6 Φεβρουαρίου 2008

Επαναπροσδιορίζεται το πρόγραμμα για τα λιμάνια

Αναδημοσιεύουμε το παρακάτω άρθρο του Μάκη Ντόβολου που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Ελευθερος Τύπος την Κυριακή 3/2/08.
Η παραχώρηση των εμπορευματικών σταθμών στα λιμάνια της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης σε ξένους operators και η αξιοποίηση ακινήτων και εκτάσεων του Δημοσίου φαίνεται ότι θα αποτελέσουν τις βασικές κινήσεις του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης στο μέτωπο των αποκρατικοποιήσεων για το 2008.
Η έντονη μεταβλητότητα στις κεφαλαιαγορές δεν επιτρέπει, τουλάχιστον για το πρώτο εξάμηνο του έτους, νέες μετοχοποιήσεις και την εισαγωγή δημόσιων επιχειρήσεων στο Χρηματιστήριο.Οπως σημειώνουν στελέχη του υπουργείου Οικονομίας για τη διάθεση μετοχών στο επενδυτικό κοινό δεν απαιτείται μόνο να βρίσκεται σε ανοδική φάση το Χ.Α. αλλά και να βρεθεί η κατάλληλη στιγμή εντός της συνεδρίασης προκειμένου να αποκομιστούν τα μεγαλύτερα οφέλη. Κάτι που σαφέστατα δεν ισχύει αυτή την περίοδο όπου ακόμη και εντός της ίδιας συνεδρίασης οι μεταβολές είναι έντονες και απρόβλεπτες.
Ετσι οι προγραμματισμένες μετοχοποιήσεις σε Αγροτική Τράπεζα και Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο, η διάθεση της συμμετοχής του Δημοσίου σε διάφορες εταιρίες του ιδιωτικού τομέα, η εισαγωγή της ΔΕΠΑ στο Χ.Α. και η εύρεση στρατηγικού επενδυτή για την Τράπεζα Αττικής παίρνουν αναβολή μέχρι νεωτέρας.
Στην Τράπεζα Αττικής υπάρχει και ένα ακόμη εμπόδιο. Αν και το ΤΣΜΕΔΕ φαίνεται ότι αποδέχεται την ιδέα να μειώσει τη συμμετοχή του στην τράπεζα, η διαμάχη του ΤΕΕ με την κυβέρνηση για το ασφαλιστικό δεν δημιουργεί τις κατάλληλες συνθήκες για το όλο εγχείρημα.
Στην περίπτωση της ΔΕΠΑ παρά την κυβερνητική βούληση για είσοδο της εταιρίας στο Χ.Α. πρέπει πρώτα να ξεκαθαρίσει το ζήτημα με το δικαίωμα που έχει η ΔΕΗ να εξαγοράσει το 30% της ΔΕΠΑ καθώς έχουν ήδη εκδηλωθεί αντιδράσεις από τα ΕΛΛΠΕ (κατέχει το 35% της ΔΕΠΑ), τη ΡΑΕ αλλά και από την ίδια τη διοίκηση της ΔΕΠΑ.Για την εταιρία διαχείρισης του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» το 2008 ίσως κρίνει πολλά σχετικά με την είσοδό της στο Χ.Α. Το υπουργείο Οικονομίας επιθυμεί την είσοδο του 25%-30% των μετοχών της εταιρίας «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών» στο Χρηματιστήριο με παράλληλη μείωση κάποιων τελών ώστε το αεροδρόμιο να καταστεί περισσότερο ανταγωνιστικό. Η γερμανική πλευρά της Χόχτιφ είχε ζητήσει, ως αντάλλαγμα, την επέκταση της χρονικής διάρκειας της σύμβασης παραχώρησης και μετά το 2025 ενώ τελευταία πληροφορίες αναφέρουν ότι θέτει και θέμα «ενεργού συμμετοχής της» στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» καθώς και στο υπό μελέτη αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης. Ετσι αναμένεται με ενδιαφέρον η κατάληξη του διαπραγματευτικού παζαριού μεταξύ των 2 πλευρών.
Στον ΟΤΕ μετά το θερμό φθινόπωρο τα πράγματα έχουν ηρεμήσει, επιφανειακά όμως, καθώς αργά ή γρήγορα αναμένονται εξελίξεις στην εταιρία που αποτελεί την κυρίαρχη δύναμη σε μια αγορά με πολύ μεγάλες προοπτικές. Η κυβέρνηση έχει δηλώσει ότι στις επιλογές της είναι και η εύρεση στρατηγικού επενδυτή αλλά μόνο μέσα από τους μεγάλους ευρωπαϊκούς τηλεπικοινωνιακούς ομίλους καθώς το ενδιαφέρον της Telecom Austria απορρίφθηκε.
Εκεί που φαίνεται ότι θα υπάρξουν εξελίξεις είναι στην αξιοποίηση εκτάσεων του Δημοσίου είτε πρόκειται για τουριστικά ακίνητα είτε για ακίνητα ιδιοκτησίας της ΚΕΔ.Στα 800 εκατ. ευρώ αναμένεται να φτάσουν τα έσοδα του Δημοσίου από την πώληση και εκ νέου μίσθωση ακινήτων του (sale and lease back), το οποίο θα αφορά 50 περίπου κτίρια.
Επίσης σε εφαρμογή έχει θέσει η ΚΕΔ το σχέδιο προσέλκυσης ιδιωτικών κεφαλαίων για την αξιοποίηση 30 μεγάλων δημόσιων εκτάσεων που βρίσκονται σε περιοχές που παρουσιάζουν προοπτικές τουριστικής ανάπτυξης.
Μέχρι το καλοκαίρι θα έχει ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για την πώληση του καζίνου της Κέρκυρας, ενώ αμετάβλητη παραμένει η βούληση του υπουργείου Οικονομίας για αποχώρηση και από το καζίνο της Πάρνηθας όπου κατέχει το 51%.

Δεν υπάρχουν σχόλια: