Τρίτη 15 Σεπτεμβρίου 2009

Σε ποια ευρωπαϊκή κατάταξη η χώρα μας ανεβαίνει υψηλότερα


Από το Capital αναδημοσιεύουμε το παρακάτω άρθρο του Χ. Φλουδόπουλου, σύμφωνα με το οποίο η χώρα μας ανέβηκε από την 7η στην 4η θέση των πιο ακριβών χωρών τις Ευρώπης στις τιμές καυσίμων:

Του Χάρη Φλουδόπουλου
Με βάση το επίσημο δελτίο για τις τιμές του πετρελαίου και της βενζίνης της Κομισιόν, η χώρα μας στις αρχές Αυγούστου και ειδικότερα στις 10 Αυγούστου βρισκόταν στην 7η θέση της λίστας των τιμών προ φόρων. Ακριβότερες χώρες ήταν η Μάλτα, η Φινλανδία, η Πορτογαλία, η Ιταλία, η Δανία και η Ισπανία. Το γεγονός μάλιστα ότι δύο Σκανδιναβικές χώρες ήταν ακριβότερες από την Ελλάδα καταδεικνύει πόσο σχετικές είναι οι κατά καιρούς επισημάνσεις ότι οι τιμές της βενζίνης στη Μεσόγειο είναι ακριβότερες από τις χώρες του βορρά. Σε κάθε περίπτωση η προ φόρων τιμή των 504,39 ευρώ το χιλιόλιτρο ήταν ακριβότερη από συνολικά 20 χώρες της Ε.Ε., άλλες με σαφώς υψηλότερο επίπεδο μισθών όπως η Μεγ. Βρετανία, η Γαλλία και η Γερμανία, άλλες νησιωτικές όπως η Ιρλανδία και η Κύπρος και φυσικά από το σύνολο σχεδόν, των πρώην ανατολικών χωρών.
Αυτά συνέβαιναν τον Αύγουστο. Την περασμένη εβδομάδα λοιπόν, όταν με βάση την επίσημη ανακοίνωση του υπουργείου Ανάπτυξης η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης παρουσίασε μείωση της τάξης του 1,29%, η χώρα μας σημείωνε άλμα στην κατάταξη των χωρών της Ε.Ε. ευρισκόμενη στην τέταρτη ακριβότερη θέση της λίστας στην προ φόρων τιμή της βενζίνης. Μοναδικές ακριβότερες χώρες (από τα 496,64 ευρώ το χιλιόλιτρο που ήταν η προ φόρων τιμή στην Ελλάδα), ήταν η Μάλτα, η Κύπρος και η Πορτογαλία. Και θα πρέπει να σημειωθεί ότι στην Κύπρο, η Επιτροπή Ανταγωνισμού έχει ξεκινήσει διαδικασία έρευνας για την ύπαρξη καρτέλ μεταξύ των εταιρειών που δραστηριοποιούνται, μεταξύ των οποίων και ο όμιλος των Ελληνικών Πετρελαίων.
Στα δικά μας, αξίζει να αναφερθεί ότι η πρόσφατη έρευνα του ΙΟΒΕ για τους παράγοντες διαμόρφωσης της τιμής των πετρελαιοειδών, επισήμανε ότι στη χώρα μας οι τιμές είναι παραπλήσιες με τις τιμές που επικρατούν στην Ιταλία. Πράγματι στις τιμές της περασμένης εβδομάδας η χώρα μας είχε σχεδόν την ίδια τιμή με την Ιταλία, (ήμασταν ακριβότεροι κατά 60 λεπτά στα 1000 λίτρα). Ωστόσο στις αρχές Αυγούστου υπήρχε σημαντική διαφορά καθώς είχαμε φθηνότερη προ φόρων βενζίνη κατά 21,14 ευρώ στα 1000 λίτρα.

Μια και βρισκόμαστε σε προεκλογική περίοδο, ενδιαφέρον παρουσιάζει η θέση που διατύπωσε ο εκπρόσωπος του τομέα ανάπτυξης του ΠΑΣΟΚ και εκ των επικρατέστερων για το χαρτοφυλάκιο του ανάπτυξης Μ. Χρυσοχοΐδης. Σύμφωνα λοιπόν με τον κ. Χρυσοχοΐδη, το ΠΑΣΟΚ θα κάνει χρήση και θα επεκτείνει το μέτρο της επιβολής ρυθμιζόμενων τιμών σε περιπτώσεις ακραίων μεταβολών των τιμών. Έτσι εκτός από τη δυνατότητα επιβολής πλαφόν, ένα μέτρο που βρίσκεται στη διακριτική ευχέρεια του υπουργού ανάπτυξης, το ΠΑΣΟΚ εφόσον γίνει κυβέρνηση θα προχωρήσει στην επέκταση της ρύθμισης και για τα διυλιστήρια. Δηλαδή θα ικανοποιηθεί το αίτημα που είχαν διατυπώσει οι βενζινοπώλες, ιδιαίτερα της Κρήτης, οι οποίοι όταν επιβλήθηκε το καλοκαίρι του 2008 πλαφόν ζητούσαν επέκταση του και στις τιμές διυλιστηρίου και εταιρειών εμπορίας.

Για την ιστορία η εφαρμογή του πλαφόν πέρυσι από τον τότε Υπ.Αν. Χ. Φώλια είχε επί της ουσίας αποτύχει καθώς το μέτρο εφαρμόστηκε σε εποχή καθοδικής τροχιάς των τιμών και άρα λειτούργησε μάλλον στην αντίθετη κατεύθυνση από εκείνη που σκόπευαν οι εμπνευστές του.

Δεν υπάρχουν σχόλια: