Κυριακή 13 Σεπτεμβρίου 2009

Motor Oil - Shell: Νέο σκηνικό στα καύσιμα

Από την Αξία της 12/9/2009 αναδημοσιεύουμε το άρθρο του Σ. Χιωτάκη:

Δείχνει να κλείνει το deal Motor Oil - Shell
Χάνουν κι άλλο μερίδιο στην αγορά ΕΚΟ και BP - Δεδομένη η εφαρμογή ταμειακών μηχανών και από το ΠΑΣΟΚ
Το σκηνικό που φαινόταν ότι θα διαμορφωθεί στην εγχώρια αγορά καυσίμων μετά την προ τριμήνου πραγματοποιηθείσα συμφωνία για την εξαγορά του δικτύου της BP από την ΕΚΟ του ομίλου των Ελληνικών Πετρελαίων, μάλλον πρέπει να θεωρείται ως πραγματικότητα.
Κατ' αρχάς, το ενιαίο σχήμα θα κινηθεί στην αγορά με μερίδια σαφώς μικρότερα απ' όσα ανέμεναν οι άνθρωποι των δύο εταιρειών, οι οποίοι μετά την ανακοίνωση του deal έκαναν λόγο για ποσοστά της τάξης του 30%.
Η αλήθεια είναι ότι οι δύο εταιρείες χάνουν συνεχώς μερίδια στην αγορά, σε ένα trend το οποίο διατηρείται και μετά την ανακοίνωση του deal. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία που αφορούν το πρώτο εξάμηνο και όπως φαίνεται στον σχετικό πίνακα(;), ΕΚΟ και BP διαθέοτουν πλέον μαζί το 28,5%, έναντι πάνω από 31% ένα χρόνο πριν. Η δε υποχώρηση δεν αφορά μόνο την ακριβή BP, αλλά και την ΕΚΟ, έστω και αν στην περίπτωση της πολυεθνικής οι απώλειες είναι της τάξης του 10% (από το 14,1% πέρσι στο 12,6% φέτος), ενώ στη θυγατρική των ΕΛ.ΠΕ. είναι στο 8% περίπου.
Αντίθετα, στους κερδισμένους είναι η Shell, η οποία σχεδόν με τα μισά πρατήρια της BP έχει ξεπεράσει τους Βρετανούς στην εγχώρια αγορά. Και, βεβαίως, μεταξύ των κερδισμένων είναι και αρκετές εταιρείες με μονοψήφια ακόμη μερίδια, όπως η Aegean, η Ελινόιλ, η Revoil, η Cyclon, η Dracoil, η ΕΤΕΚΑ και η Silk Oil.

Σιγή ασυρμάτου
Και μια και ο λόγος περί Shell, τι γίνεται αλήθεια με τις συζητήσεις με την Avin του ομίλου της Motor Oil; Εξακολουθεί να τηρείται... μήνες τώρα η σιγή ασυρμάτου που έχει ως τακική επιλεγεί εξ αρχής. Στην εγχώρια αγορά καυσίμων, πάντως, είναι διάχυτη η εντύπωση ότι το deal κλείνει και, όντως, έτσι πρέπει να είναι... δια της εις άτοπον επαγωγής!
Με πιο απλά λόγια, για να συζητούν οι Ολλανδοί τόσο καιρό με τον όμιλο Βαρδινογιάννη, τη στιγμή που η ισραηλινή Delek του Γιτζάκ Τσούβα έχει αποχωρήσει και ουδείς άλλος έχει εμφανιστεί στο προσκήνιο, προφανώς η συμφωνία πλησιάζει, χωρίς ωστόσο να παρέχεται η οποιαδήποτε πληροφόρηση από τη μία ή την άλλη πλευρά.
Πιο... χειροπιαστά είναι άλλα πράγματα που χαρακτηρίζουν το νέο σκηνικό που διαμορφώνεται στην αγορά.

"Δώστε πρατήρια"
Κατ' αρχάς - και για να κλείσουμε το κεφάλαιο των deals - είναι δεδομένο ότι στην Επιτροπή Ανταγωνισμού προβληματίζονται για τον βαθμό συγκέντρωσης που παρουσιάζουν συγκεκριμένες αγορές, όπως αυτές της Κρήτης, των Δωδεκανήσων και ενδεχομένως και άλλες, καθώς υπάρχουν περιπτώσεις στις οποίες εμφανίζεται να ελέγχει άνω του 50% της αγοράς το κοινό σχήμα ΕΚΟ - BP!
Βεβαίως, είναι λογικό να αναμένονται... διορθώσεις από την ίδια την αγορά, ωστόσο η Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία θα πρέπει έως το τέλος του μήνα να έχει αποφανθεί για το κατά πόσο η συμφωνία κινείται εντός του ανταγωνιστικού πλαισίου, αναμένεται να ζητήσει συγκεκριμένες κινήσεις μείωσης του ελεγχόμενου ποσοστού από τις δύο εταιρείες.
Ακόμη, έχει προξενήσει εντύπωση στις εταιρείες το γεγονός ότι, με αφορμή την έρευνα της Επιτροπής γύρω από το deal, έχουν αποσταλεί ερωτηματολόγια με περιεχόμενο που μάλλον σε... γενικότερο ψάξιμο συνθηκών που ισχύουν στην αγορά παραπέμπει, ακόμη και αν πρόκειται για αυτονόητα πράγματα.
Για παράδειγμα, ερωτήσεις σε σχέση με την ύπαρξη γραπτών συμβάσεων με τα πρατήρια, με τα κόστη λειτουργίας ενός πρατηρίου, με τις μέσες τιμές πώλησης προϊόντων προφανώς δεν έχουν σχέση με το deal. Στη δε ερώτηση που έχει φτάσει στις εταιρείες με την οποία ζητείται απάντηση για το αν υπάρχει... εποχικότητα στη ζήτηση υγρών καυσίμων, το πράγμα... μοιάζει γραφικό.
Τέλος πάντων, ας συνεσίχουμε με τα δεδομένα της αγοράς. Αυτή την περίοδο εκτιμάται ότι περίπου 40 πρατήρια είναι κλειστά στην αγορά ενώ άλλα τόσα υπολειτουργούν και... ανοιγοκλείνουν. Η εικόνα αυτή είναι απόρροια των πιέσεων που εντάθηκαν από τα διυλιστήρια προς τις εταιρείες και από εκεί προς τα πρατήρια, όπου λόγω και της κρίσης έχουν σωρευτεί σε πολλές περιπτώσεις μεγάλες επισφάλειες.

Οργιάζουν οι λαθρέμποροι
Και, βεβαίως, στην αγορά συνεχίζεται το όργιο με το λεθρεμπόριο καυσίμων! Στο 6μηνο, όπως φαίνεται και στον σχετικό πίνακα (;), οι πωλήσεις βενζινών ήταν λίγο πάνω - που είναι εκείνες οι κορώνες των πρατηριούχων για μείωση έως και 30%; - πο πωλήσεις ντίζελ κίνησης κάτω και οι πωλήσεις πετρελαίου θέρμανσης ήταν αυξημένες κατά 20% σε σχέση με το περσινό εξάμηνο, σε μια περίοδο με ένα χειμώνα ήπιο!
Άρα, οι επιτήδειοι, μετά το μικρό περσινό διάλειμμα, όταν είχε ξεκινήσει να εφαρμόζεται το πρόγραμμα "Ηφαιστος", οργιάζουν και πάλι, αγοράζοντας όλο και περισσότερο πετρέλαιο θέρμανσης από τις εταιρείες, το οποίο καταλήγει ως κίνησης στους πελάτες τους, ώστε να εισπράττεται ο φόρος.
Ίσως είναι το - διαχρονικά - μεγαλύτερο πρόβλημα που έχει μπροστά της να αντιμετωπίσει η νέα κυβέρνηση, με το κλίμα που βγαίνει από το ΠΑΣΟΚ να παραπέμπει σε εφαρμογή "έτσι κι αλλιώς" του μέτρου της εγκατάστασης ταμειακών μηχανών στα πρατήρια, σε περίπτωση που το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης αναλάβει την εξουσία.

Δεν υπάρχουν σχόλια: