Από το "Πρώτο Θέμα" αναδημοσιεύουμε το άρθρο του Σ. Χιωτάκη:
Ηταν αναμενόμενο η κρίση να φέρει σημαντικές ανακατατάξεις στο σύνολο της επιχειρηματικής και της οικονομικής δραστηριότητας, αλλά ειδικά στον ενεργειακό χώρο οι εξελίξεις μοιάζουν ραγδαίες!
Καταρχήν στην χώρα μας, οι πωλήσεις στην αγορά καυσίμων εκτιμάται ότι είναι μειωμένες κατά 7% φέτος, μεν αποτέλεσμα να διευρύνεται η καθοδική τάση (πτώση 3%) που είχε καταγραφεί ήδη από την περσινή χρονιά.
Όπως μετέδωσε και χτες το protothema.gr, ήδη έχουμε τα πρώτα «κανόνια» στην αγορά πετρελαιοειδών, με την εταιρεία El Petrol να έχει ήδη κλείσει (τα 140 πρατήριά της διεκδικούνται από άλλες εταιρείες και ήδη κάποια έχουν αλλάξει σήμα) και με την Sunoil να προσπαθεί να εξασφαλίσει χρηματοδότηση για να επαναλειτουργήσει, τροφοδοτώντας τα 95 πρατήριά της.
Αλλά πηγές της αγοράς αναφέρουν ότι ο πολυεθνικός κολοσσός Shell, ο οποίος επισήμως έχει γνωστοποιήσει ότι επανεξετάζει την θέση του στην χώρα μας, στην ουσία έχει βγάλει πωλητήριο για το σύνολο των περίπου 750 πρατηρίων και των αποθηκευτικών χώρων που διαθέτει στην χώρα μας.
Μάλιστα, οι ίδιες πηγές προσθέτουν ότι έχουν υπάρξει επαφές με τα Ελληνικά Πετρέλαια (Δημόσιο – Λάτσης), την Avin (Βαρδινογιάννης), την Aegean (Μελισσανίδης), ενώ ενδιαφέρον φέρεται να έχει εκδηλώσει και η Jet Oil (Μαμιδάκηδες).
Tα νούμερα, πάντως, που έχουν ζητηθεί μοιάζουν, ακόμη, εξωπραγματικά αφού γίνονται αναφορές ακόμη και σε 800 εκατ. ευρώ, όταν λ.χ. στην Τουρκία το περασμένο καλοκαίρι η ρωσική Lukoil είχε εξαγοράσει ένα ανάλογο δίκτυο με μεγάλους αποθηκευτικούς χώρους, αυτό της Akpet, έναντι 350 εκατ. δολαρίων.
Την ίδια ώρα, οι εξελίξεις στο παιχνίδι των ενεργειακών αγωγών μοιάζουν …κοσμοϊστορικές και με μεγάλο ενδιαφέρον για την χώρα μας. Σύμφωνα με τα όσα μεταδίδουν ξένα ειδησεογραφικά πρακτορεία με ειδίκευση στην ενέργεια, η κατασκευή του αγωγού Nabucco παύει πλέον να εντάσσεται στις πρώτες προτεραιότητες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ο συγκεκριμένος αγωγός έχει σχεδιαστεί για να μεταφέρει αέριο από την Κεντρική Ασία μέσω Τουρκίας στην Ευρώπη με παράκαμψη της χώρας μας. Αλλά κατόπιν γερμανικών πιέσεων, το εγκεκριθέν αρχικό κονδύλι των 250 εκατ. ευρώ φέρεται να περικόπηκε μόλις στα 50 εκατ. ευρώ, αφού το Βερολίνο – και όχι μόνο – θεωρεί ως αβέβαιη την εξασφάλιση ικανών ποσοτήτων αερίου για τον συγκεκριμένο αγωγό στο μέλλον.
Αλλωστε, η κυβέρνηση Μέρκελ διατηρεί στενές σχέσεις περί τα ενεργειακά με την Μόσχα και είναι γνωστό ότι οι Ρώσοι έχουν προωθήσει σε συνεργασία με τους Ιταλούς αλλά και άλλες χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, τον ανταγωνιστικό του Nabucco αγωγό, τον South Stream, ο οποίος σχεδιάστηκε για να μεταφέρει πρόσθετο ρωσικό φυσικό αέριο στην Ευρώπη.
Η αποδυνάμωση του σχεδίου Nabucco προφανώς ευνοεί, λοιπόν, και τα ελληνικά συμφέροντα. Πόσο μάλλον που ο Nabucco θεωρείται σε ένα βαθμό ανταγωνιστικός και ενός ακόμη σχεδίου, του ITGI ο οποίος θα μεταφέρει αρχικά αέριο από το Αζερμπαϊτζάν μέσω και της χώρας μας στην Ιταλία και ο οποίος έχει ενταχθεί στα ενεργειακά έργα πρώτης προτεραιότητας από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Καταρχήν στην χώρα μας, οι πωλήσεις στην αγορά καυσίμων εκτιμάται ότι είναι μειωμένες κατά 7% φέτος, μεν αποτέλεσμα να διευρύνεται η καθοδική τάση (πτώση 3%) που είχε καταγραφεί ήδη από την περσινή χρονιά.
Όπως μετέδωσε και χτες το protothema.gr, ήδη έχουμε τα πρώτα «κανόνια» στην αγορά πετρελαιοειδών, με την εταιρεία El Petrol να έχει ήδη κλείσει (τα 140 πρατήριά της διεκδικούνται από άλλες εταιρείες και ήδη κάποια έχουν αλλάξει σήμα) και με την Sunoil να προσπαθεί να εξασφαλίσει χρηματοδότηση για να επαναλειτουργήσει, τροφοδοτώντας τα 95 πρατήριά της.
Αλλά πηγές της αγοράς αναφέρουν ότι ο πολυεθνικός κολοσσός Shell, ο οποίος επισήμως έχει γνωστοποιήσει ότι επανεξετάζει την θέση του στην χώρα μας, στην ουσία έχει βγάλει πωλητήριο για το σύνολο των περίπου 750 πρατηρίων και των αποθηκευτικών χώρων που διαθέτει στην χώρα μας.
Μάλιστα, οι ίδιες πηγές προσθέτουν ότι έχουν υπάρξει επαφές με τα Ελληνικά Πετρέλαια (Δημόσιο – Λάτσης), την Avin (Βαρδινογιάννης), την Aegean (Μελισσανίδης), ενώ ενδιαφέρον φέρεται να έχει εκδηλώσει και η Jet Oil (Μαμιδάκηδες).
Tα νούμερα, πάντως, που έχουν ζητηθεί μοιάζουν, ακόμη, εξωπραγματικά αφού γίνονται αναφορές ακόμη και σε 800 εκατ. ευρώ, όταν λ.χ. στην Τουρκία το περασμένο καλοκαίρι η ρωσική Lukoil είχε εξαγοράσει ένα ανάλογο δίκτυο με μεγάλους αποθηκευτικούς χώρους, αυτό της Akpet, έναντι 350 εκατ. δολαρίων.
Την ίδια ώρα, οι εξελίξεις στο παιχνίδι των ενεργειακών αγωγών μοιάζουν …κοσμοϊστορικές και με μεγάλο ενδιαφέρον για την χώρα μας. Σύμφωνα με τα όσα μεταδίδουν ξένα ειδησεογραφικά πρακτορεία με ειδίκευση στην ενέργεια, η κατασκευή του αγωγού Nabucco παύει πλέον να εντάσσεται στις πρώτες προτεραιότητες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ο συγκεκριμένος αγωγός έχει σχεδιαστεί για να μεταφέρει αέριο από την Κεντρική Ασία μέσω Τουρκίας στην Ευρώπη με παράκαμψη της χώρας μας. Αλλά κατόπιν γερμανικών πιέσεων, το εγκεκριθέν αρχικό κονδύλι των 250 εκατ. ευρώ φέρεται να περικόπηκε μόλις στα 50 εκατ. ευρώ, αφού το Βερολίνο – και όχι μόνο – θεωρεί ως αβέβαιη την εξασφάλιση ικανών ποσοτήτων αερίου για τον συγκεκριμένο αγωγό στο μέλλον.
Αλλωστε, η κυβέρνηση Μέρκελ διατηρεί στενές σχέσεις περί τα ενεργειακά με την Μόσχα και είναι γνωστό ότι οι Ρώσοι έχουν προωθήσει σε συνεργασία με τους Ιταλούς αλλά και άλλες χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, τον ανταγωνιστικό του Nabucco αγωγό, τον South Stream, ο οποίος σχεδιάστηκε για να μεταφέρει πρόσθετο ρωσικό φυσικό αέριο στην Ευρώπη.
Η αποδυνάμωση του σχεδίου Nabucco προφανώς ευνοεί, λοιπόν, και τα ελληνικά συμφέροντα. Πόσο μάλλον που ο Nabucco θεωρείται σε ένα βαθμό ανταγωνιστικός και ενός ακόμη σχεδίου, του ITGI ο οποίος θα μεταφέρει αρχικά αέριο από το Αζερμπαϊτζάν μέσω και της χώρας μας στην Ιταλία και ο οποίος έχει ενταχθεί στα ενεργειακά έργα πρώτης προτεραιότητας από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου