Αναδημοσιεύουμε από την εφημερίδα "Το Παρόν":
Η μοναδική επένδυση που επιχειρεί η διοίκηση Χριστοδούλου στα ΕΛΠΕ είναι η επέκταση και ο εκσυγχρονισμός του διυλιστηρίου Ελευσίνας (ΠΕΤΡΟΛΑ). Την διαφημίζουν μάλιστα ως «πράσινη» επένδυση που θα κάνει την ζωή των κατοίκων καλύτερη. Οι κάτοικοι του Θριασίου Πεδίου και η τοπική και νομαρχιακή αυτοδιοίκηση της περιοχής πιστεύουν ότι αυτός ο εκσυγχρονισμός θα κάνει την ζωή των κατοίκων «μαύρη». Ας δούμε λοιπόν το όλο ζήτημα σφαιρικά.
1. Στην Ελλάδα σήμερα υπάρχουν τέσσερα διυλιστήρια, εκ των οποίων τα δύο (Ασπρόπυργος – ΕΛΠΕ, Κόρινθος – ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ) είναι σύγχρονα. Η δομή της ελληνικής πετρελαϊκής παραγωγής και οι εισαγωγές ντίζελ δείχνουν ότι μάλλον χρειάζεται ένα ακόμη σύγχρονο διυλιστήριο. Βέβαια θα πρέπει να γίνει έτσι η κατασκευή του διυλιστηρίου, ώστε να μεγιστοποιεί την παραγωγή ντίζελ και να ελαχιστοποιεί την παραγωγή μαζούτ. Και φυσικά να παράγει καλύτερης ποιότητας καύσιμα σύμφωνα με τις προδιαγραφές της ΕΕ. Επειδή αυτήν την επένδυση μπορούν να την κάνουν μόνο τα ΕΛΠΕ, που διαθέτουν δύο ακόμη μη σύγχρονα διυλιστήρια, είναι επόμενο ότι αυτή η επένδυση θα ωφελήσει τα ΕΛΠΕ. Το θέμα είναι το πώς θα γίνει και το πού θα γίνει.
2. Το διυλιστήριο ΠΕΤΡΟΛΑ στην Ελευσίνα είναι και παλιό και ρυπογόνο. Για να πάψει να είναι ρυπογόνο δεν είναι αναγκαίο να επεκταθεί και να εκσυγχρονισθεί. Αρκεί να καίει καλύτερα καύσιμα και να επενδύσουν οι ιδιοκτήτες σε τεχνολογίες απορρύπανσης (π.χ. φίλτρα). Αυτό είναι υποχρέωση των ιδιοκτητών του διυλιστηρίου από ετών, αλλά δεν το έκαναν τόσα χρόνια, για να μπορούν να εκβιάζουν, ώστε να πάρουν την έγκριση από την πολιτεία και την συναίνεση των κατοίκων για εκσυγχρονισμό. Είναι λοιπόν υποχρέωση της πολιτείας και καθήκον των κατοίκων να αναγκάσουν τους ιδιοκτήτες να κάνουν τις απαραίτητες επενδύσεις, ώστε να πάψει η ΠΕΤΡΟΛΑ να ρυπαίνει το περιβάλλον.
3. Η προοπτική του εκσυγχρονισμού και της επέκτασης του διυλιστηρίου ΠΕΤΡΟΛΑ είναι απαράδεκτη για όλους τους κατοίκους της Αττικής και ιδιαίτερα για τους κατοίκους του Θριασίου. Η μελέτη δείχνει ότι θα προστεθούν 21 νέες μονάδες, εκ των οποίων 6 παραγωγικές (= απόσταξης κενού, θερμικής πυρόλυσης ασφάλτου, υδρογονοπυρόλυσης, υδροαποθείωσης νάφθας και αεριελαίου, υδρογόνου, γλύκανσης με αμίνες στην μονάδα κλασματικής απόσταξης). Η εγκατεστημένη ισχύς του θα αυξηθεί 6 φορές, η θερμική ισχύς του θα αυξηθεί 5,5 φορές, η κατανάλωση ισχύος θα αυξηθεί 7 φορές, η κατανάλωση ενέργειας θα ανέλθει στις 780 γιγαβατώρες. Το (εκσυγχρονισμένο) διυλιστήριο θα καίει 11 φορές περισσότερα καύσιμα, οι διαφυγές από τις νέες μονάδες θα διπλασιαστούν, τα αέρια απόβλητα θα αυξηθούν 9 φορές και θα εκλύονται 950.000 τόνοι τον χρόνο (αύξηση 350%) διοξειδίου του άνθρακα, που είναι η κύρια αιτία δημιουργίας του φαινομένου του θερμοκηπίου, που ευθύνεται για την κλιματική αλλαγή του πλανήτη. Η πικρή αλήθεια είναι ότι δεν χωράει δεύτερο εκσυγχρονισμένο διυλιστήριο στην Αττική, πολύ περισσότερο σήμερα μετά την φετινή καταστροφή της Πάρνηθας. Δεν θα πεθάνουν 4.000.000 κατοίκους της Αττικής ο Χριστοδούλου και τα λοιπά τσιράκια του Λάτση για να τα οικονομήσει το μεγάλο αφεντικό.
4. Άλλα τραγελαφικά στοιχεία του σχεδιαζόμενου εκσυγχρονισμού είναι: Υπερτετραπλασιάζεται ο χώρος που καταλαμβάνουν οι παραγωγικές μονάδες. Οι νέες μονάδες θα καταλάβουν έκταση 140 στρεμμάτων. Η έκταση αυτή αποτελεί την ζώνη ασφαλείας μεταξύ του διυλιστηρίου ΠΕΤΡΟΛΑ και του πυριτιδοποιείου ΠΥΡΚΑΛ. Όταν το 1990 η ΠΕΤΡΟΛΑ εξαγόραζε την έκταση αυτή, ο τότε υπουργός Βιομηχανίας της οικουμενικής κυβέρνησης κ. Πεπονής δεσμεύτηκε εγγράφως ότι δεν θα επιτραπεί στον χώρο αυτόν επέκταση των εγκαταστάσεων της ΠΕΤΡΟΛΑ. Δεν είναι δυνατόν να γίνει αποδεκτή η εγκατάσταση νέων πετρελαϊκών μονάδων πάνω ακριβώς στην ζώνη ασφαλείας. Αν γίνει αυτή η επένδυση, οι παραγωγικές μονάδες του διυλιστηρίου θα έρθουν πιο κοντά στην Ελευσίνα και τις εργατικές κατοικίες της Μάνδρας και η επικινδυνότητα θα αυξηθεί κατακόρυφα. Τέλος, επειδή ο χώρος έχει μια μεγάλη κατωφέρεια, προβλέπεται να μπαζωθεί μέχρι την παραλία, πράγμα που θα σημαίνει ένα μεγάλο περιβαλλοντικό ανοσιούργημα, για το οποίο αποκλείεται να βρεθεί δημόσιος υπάλληλος που θα βάλει την υπογραφή του σ’ αυτό το έκτρωμα.
5. Υπάρχει και άλλο ζήτημα που ενδιαφέρει όλους, ιδίως τους εργαζόμενους στα ΕΛΠΕ. Ο αρχικός σχεδιασμός μιλούσε για επένδυση 850 εκατομμυρίων ευρώ. Μετά ειπώθηκε ότι η επένδυση θα φτάσει το 1 δις ευρώ και σήμερα υπολογίζουν ότι θα ξεπεράσει το 1,3 δις ευρώ! Γιατί; Επίσης λέγεται ότι εταιρείες που θα αναλάβουν ως κατασκευαστές ή υπεργολάβοι ανήκουν σε μεγαλοστελέχη του Λάτση (και των ΕΛΠΕ πλέον). Μήπως αυτό το οικολογικό έγκλημα γίνεται για να τα κονομήσουν 3-4 άνθρωποι του Λάτση και του Χριστοδούλου;
6. Ο λόγος που επικαλούνται κάποιοι για να αμβλύνουν τις αντιδράσεις των κατοίκων του Θριασίου, ότι «σήμερα δεν έχουμε να κάνουμε με τον Λάτση, αλλά με τα κρατικά ΕΛΠΕ», αντικρούεται από το γεγονός ότι από τον Σεπτέμβριο του 2008 τα ΕΛΠΕ (μαζί με την ΠΕΤΡΟΛΑ) είναι πολύ πιθανό να περιέλθει στον απόλυτο έλεγχο του Λάτση. Λέγεται μάλιστα ότι ο Λάτσης περιμένει να εγκριθεί και να ξεκινήσει η επένδυση στην ΠΕΤΡΟΛΑ και μετά θα προχωρήσει να αποκτήσει τον πλήρη έλεγχο των ΕΛΠΕ. Αυτό είναι ένας σοβαρός λόγος επιπλέον που θα έπρεπε να κάνει τους συνδικαλιστές των ΕΛΠΕ να αντιταχθούν σθεναρά στην απαράδεκτη γιγάντωση της ΠΕΤΡΟΛΑ, αντί να χορεύουν στους σκοπούς του Χριστοδούλου όπως η αρκούδα τον αρκουδιάρη
7. Και επειδή δεν πρέπει να είμαστε μόνο αρνητικοί, θα κάνουμε και προτάσεις. Η επένδυση για ένα επιπλέον εκσυγχρονισμένο διυλιστήριο πρέπει να γίνει στο διυλιστήριο Θεσσαλονίκης, στο οποίο τα ΕΛΠΕ σχεδιάζουν ήδη κάποιου είδους αναβαθμίσεις. Μια άλλη εναλλακτική πρόταση είναι τα ΕΛΠΕ να χρίσουν εξ αρχής ένα καινούργιο διυλιστήριο στην περιοχή της Αλεξανδρούπολης, όπου θα καταλήγει ο αγωγός του ρωσικού πετρελαίου που θα ξεκινάει από το Μπουργκάς. Έτσι αφενός θα επιτύχουν τα ΕΛΠΕ σημαντικές οικονομίες από την μεταφορά του αργού πετρελαίου και αφετέρου θα μπορέσουν να κλείσουν τελείως το διυλιστήριο της ΠΕΤΡΟΛΑ, που θα παραμείνει αποθηκευτικός χώρος και χώρος διανομής πετρελαιοειδών. Άλλωστε τα χρήματα που σκέφτονται να δαπανήσουν για τον εκσυγχρονισμό της ΠΕΤΡΟΛΑ θα φτάσουν για την κατασκευή ενός νέου διυλιστηρίου στην Αλεξανδρούπολη. Αν η διοίκηση Χριστοδούλου δεν θέλει να μείνει στην ιστορία ως διοίκηση των σκανδάλων μόνο, ας φροντίσει να κάνει την σπουδαία αυτή επένδυση σε τόπο που να μπορεί να γίνει και επ’ ουδενί φυσικά στην Ελευσίνα.
Η μοναδική επένδυση που επιχειρεί η διοίκηση Χριστοδούλου στα ΕΛΠΕ είναι η επέκταση και ο εκσυγχρονισμός του διυλιστηρίου Ελευσίνας (ΠΕΤΡΟΛΑ). Την διαφημίζουν μάλιστα ως «πράσινη» επένδυση που θα κάνει την ζωή των κατοίκων καλύτερη. Οι κάτοικοι του Θριασίου Πεδίου και η τοπική και νομαρχιακή αυτοδιοίκηση της περιοχής πιστεύουν ότι αυτός ο εκσυγχρονισμός θα κάνει την ζωή των κατοίκων «μαύρη». Ας δούμε λοιπόν το όλο ζήτημα σφαιρικά.
1. Στην Ελλάδα σήμερα υπάρχουν τέσσερα διυλιστήρια, εκ των οποίων τα δύο (Ασπρόπυργος – ΕΛΠΕ, Κόρινθος – ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ) είναι σύγχρονα. Η δομή της ελληνικής πετρελαϊκής παραγωγής και οι εισαγωγές ντίζελ δείχνουν ότι μάλλον χρειάζεται ένα ακόμη σύγχρονο διυλιστήριο. Βέβαια θα πρέπει να γίνει έτσι η κατασκευή του διυλιστηρίου, ώστε να μεγιστοποιεί την παραγωγή ντίζελ και να ελαχιστοποιεί την παραγωγή μαζούτ. Και φυσικά να παράγει καλύτερης ποιότητας καύσιμα σύμφωνα με τις προδιαγραφές της ΕΕ. Επειδή αυτήν την επένδυση μπορούν να την κάνουν μόνο τα ΕΛΠΕ, που διαθέτουν δύο ακόμη μη σύγχρονα διυλιστήρια, είναι επόμενο ότι αυτή η επένδυση θα ωφελήσει τα ΕΛΠΕ. Το θέμα είναι το πώς θα γίνει και το πού θα γίνει.
2. Το διυλιστήριο ΠΕΤΡΟΛΑ στην Ελευσίνα είναι και παλιό και ρυπογόνο. Για να πάψει να είναι ρυπογόνο δεν είναι αναγκαίο να επεκταθεί και να εκσυγχρονισθεί. Αρκεί να καίει καλύτερα καύσιμα και να επενδύσουν οι ιδιοκτήτες σε τεχνολογίες απορρύπανσης (π.χ. φίλτρα). Αυτό είναι υποχρέωση των ιδιοκτητών του διυλιστηρίου από ετών, αλλά δεν το έκαναν τόσα χρόνια, για να μπορούν να εκβιάζουν, ώστε να πάρουν την έγκριση από την πολιτεία και την συναίνεση των κατοίκων για εκσυγχρονισμό. Είναι λοιπόν υποχρέωση της πολιτείας και καθήκον των κατοίκων να αναγκάσουν τους ιδιοκτήτες να κάνουν τις απαραίτητες επενδύσεις, ώστε να πάψει η ΠΕΤΡΟΛΑ να ρυπαίνει το περιβάλλον.
3. Η προοπτική του εκσυγχρονισμού και της επέκτασης του διυλιστηρίου ΠΕΤΡΟΛΑ είναι απαράδεκτη για όλους τους κατοίκους της Αττικής και ιδιαίτερα για τους κατοίκους του Θριασίου. Η μελέτη δείχνει ότι θα προστεθούν 21 νέες μονάδες, εκ των οποίων 6 παραγωγικές (= απόσταξης κενού, θερμικής πυρόλυσης ασφάλτου, υδρογονοπυρόλυσης, υδροαποθείωσης νάφθας και αεριελαίου, υδρογόνου, γλύκανσης με αμίνες στην μονάδα κλασματικής απόσταξης). Η εγκατεστημένη ισχύς του θα αυξηθεί 6 φορές, η θερμική ισχύς του θα αυξηθεί 5,5 φορές, η κατανάλωση ισχύος θα αυξηθεί 7 φορές, η κατανάλωση ενέργειας θα ανέλθει στις 780 γιγαβατώρες. Το (εκσυγχρονισμένο) διυλιστήριο θα καίει 11 φορές περισσότερα καύσιμα, οι διαφυγές από τις νέες μονάδες θα διπλασιαστούν, τα αέρια απόβλητα θα αυξηθούν 9 φορές και θα εκλύονται 950.000 τόνοι τον χρόνο (αύξηση 350%) διοξειδίου του άνθρακα, που είναι η κύρια αιτία δημιουργίας του φαινομένου του θερμοκηπίου, που ευθύνεται για την κλιματική αλλαγή του πλανήτη. Η πικρή αλήθεια είναι ότι δεν χωράει δεύτερο εκσυγχρονισμένο διυλιστήριο στην Αττική, πολύ περισσότερο σήμερα μετά την φετινή καταστροφή της Πάρνηθας. Δεν θα πεθάνουν 4.000.000 κατοίκους της Αττικής ο Χριστοδούλου και τα λοιπά τσιράκια του Λάτση για να τα οικονομήσει το μεγάλο αφεντικό.
4. Άλλα τραγελαφικά στοιχεία του σχεδιαζόμενου εκσυγχρονισμού είναι: Υπερτετραπλασιάζεται ο χώρος που καταλαμβάνουν οι παραγωγικές μονάδες. Οι νέες μονάδες θα καταλάβουν έκταση 140 στρεμμάτων. Η έκταση αυτή αποτελεί την ζώνη ασφαλείας μεταξύ του διυλιστηρίου ΠΕΤΡΟΛΑ και του πυριτιδοποιείου ΠΥΡΚΑΛ. Όταν το 1990 η ΠΕΤΡΟΛΑ εξαγόραζε την έκταση αυτή, ο τότε υπουργός Βιομηχανίας της οικουμενικής κυβέρνησης κ. Πεπονής δεσμεύτηκε εγγράφως ότι δεν θα επιτραπεί στον χώρο αυτόν επέκταση των εγκαταστάσεων της ΠΕΤΡΟΛΑ. Δεν είναι δυνατόν να γίνει αποδεκτή η εγκατάσταση νέων πετρελαϊκών μονάδων πάνω ακριβώς στην ζώνη ασφαλείας. Αν γίνει αυτή η επένδυση, οι παραγωγικές μονάδες του διυλιστηρίου θα έρθουν πιο κοντά στην Ελευσίνα και τις εργατικές κατοικίες της Μάνδρας και η επικινδυνότητα θα αυξηθεί κατακόρυφα. Τέλος, επειδή ο χώρος έχει μια μεγάλη κατωφέρεια, προβλέπεται να μπαζωθεί μέχρι την παραλία, πράγμα που θα σημαίνει ένα μεγάλο περιβαλλοντικό ανοσιούργημα, για το οποίο αποκλείεται να βρεθεί δημόσιος υπάλληλος που θα βάλει την υπογραφή του σ’ αυτό το έκτρωμα.
5. Υπάρχει και άλλο ζήτημα που ενδιαφέρει όλους, ιδίως τους εργαζόμενους στα ΕΛΠΕ. Ο αρχικός σχεδιασμός μιλούσε για επένδυση 850 εκατομμυρίων ευρώ. Μετά ειπώθηκε ότι η επένδυση θα φτάσει το 1 δις ευρώ και σήμερα υπολογίζουν ότι θα ξεπεράσει το 1,3 δις ευρώ! Γιατί; Επίσης λέγεται ότι εταιρείες που θα αναλάβουν ως κατασκευαστές ή υπεργολάβοι ανήκουν σε μεγαλοστελέχη του Λάτση (και των ΕΛΠΕ πλέον). Μήπως αυτό το οικολογικό έγκλημα γίνεται για να τα κονομήσουν 3-4 άνθρωποι του Λάτση και του Χριστοδούλου;
6. Ο λόγος που επικαλούνται κάποιοι για να αμβλύνουν τις αντιδράσεις των κατοίκων του Θριασίου, ότι «σήμερα δεν έχουμε να κάνουμε με τον Λάτση, αλλά με τα κρατικά ΕΛΠΕ», αντικρούεται από το γεγονός ότι από τον Σεπτέμβριο του 2008 τα ΕΛΠΕ (μαζί με την ΠΕΤΡΟΛΑ) είναι πολύ πιθανό να περιέλθει στον απόλυτο έλεγχο του Λάτση. Λέγεται μάλιστα ότι ο Λάτσης περιμένει να εγκριθεί και να ξεκινήσει η επένδυση στην ΠΕΤΡΟΛΑ και μετά θα προχωρήσει να αποκτήσει τον πλήρη έλεγχο των ΕΛΠΕ. Αυτό είναι ένας σοβαρός λόγος επιπλέον που θα έπρεπε να κάνει τους συνδικαλιστές των ΕΛΠΕ να αντιταχθούν σθεναρά στην απαράδεκτη γιγάντωση της ΠΕΤΡΟΛΑ, αντί να χορεύουν στους σκοπούς του Χριστοδούλου όπως η αρκούδα τον αρκουδιάρη
7. Και επειδή δεν πρέπει να είμαστε μόνο αρνητικοί, θα κάνουμε και προτάσεις. Η επένδυση για ένα επιπλέον εκσυγχρονισμένο διυλιστήριο πρέπει να γίνει στο διυλιστήριο Θεσσαλονίκης, στο οποίο τα ΕΛΠΕ σχεδιάζουν ήδη κάποιου είδους αναβαθμίσεις. Μια άλλη εναλλακτική πρόταση είναι τα ΕΛΠΕ να χρίσουν εξ αρχής ένα καινούργιο διυλιστήριο στην περιοχή της Αλεξανδρούπολης, όπου θα καταλήγει ο αγωγός του ρωσικού πετρελαίου που θα ξεκινάει από το Μπουργκάς. Έτσι αφενός θα επιτύχουν τα ΕΛΠΕ σημαντικές οικονομίες από την μεταφορά του αργού πετρελαίου και αφετέρου θα μπορέσουν να κλείσουν τελείως το διυλιστήριο της ΠΕΤΡΟΛΑ, που θα παραμείνει αποθηκευτικός χώρος και χώρος διανομής πετρελαιοειδών. Άλλωστε τα χρήματα που σκέφτονται να δαπανήσουν για τον εκσυγχρονισμό της ΠΕΤΡΟΛΑ θα φτάσουν για την κατασκευή ενός νέου διυλιστηρίου στην Αλεξανδρούπολη. Αν η διοίκηση Χριστοδούλου δεν θέλει να μείνει στην ιστορία ως διοίκηση των σκανδάλων μόνο, ας φροντίσει να κάνει την σπουδαία αυτή επένδυση σε τόπο που να μπορεί να γίνει και επ’ ουδενί φυσικά στην Ελευσίνα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου