Από τον Reporter, αναδημοσιεύουμε το άρθρο της Α. Αυγεροπούλου:
Ανοίγει πλέον ο δρόμος για την έναρξη της κατασκευής του αγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης, καθώς υπεγράφη σήμερα στη Μόσχα η συμφωνία των μετόχων των ελληνικών, βουλγαρικών και ρωσικών εταιρειών για τη σύσταση της διεθνούς εταιρείας που θα κατασκευάσει και θα διαχειρίζεται τον αγωγό πετρελαίου. Η έδρα της εταιρείας θα είναι στην Ολλανδία.
Το πρωτόκολλο υπέγραψε από ελληνικής πλευράς ο υπουργός Ανάπτυξης Χρήστος Φώλιας και ο γενικός διευθυντής της ελληνικής κοινοπραξίας ΕΛΠΕ-ΘΡΑΚΗ Χρήστος Δήμας. Από ρωσικής πλευράς υπέγραψε ο Ντιμίτρι Γιεφστράτοφ, γενικός διευθυντής του Ομίλου Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη και από βουλγαρικής πλευράς ο Στέφαν Γκούντσεφ πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρίας.
Οπως μεταδίδει το ΑΠΕ, σε δηλώσεις του μετά το πέρας της υπογραφής που έλαβε χώρα στα κεντρικά γραφεία της συντονίστριας ρωσικής εταιρίας Transneft ο υπουργός Ανάπτυξης ανέφερε ότι πρόκειται για «μια ξεχωριστή μέρα και νομίζω πως δρομολογείται μια νέα εποχή, όχι απλά στις ενεργειακές σχέσεις μεταξύ Ρωσίας, Βουλγαρίας και Ελλάδας, αλλά και σε πολλά περισσότερα επίπεδα».
Όπως είπε ο κ. Φώλιας είμαστε πλέον «με τα φτυάρια στα χέρια» και σε πραγματικούς πλέον ρυθμούς «δρομολογείται η δημιουργία της εταιρίας, η οποία θα υλοποιήσει το όραμα των ηγετών μας».
Ο υπουργός Ανάπτυξης εξέφρασε την πεποίθησή του ότι «μέχρι το τέλος του καλοκαιριού του 2008 τα έργα θα έχουν ξεκινήσει, καθώς οι ρυθμοί που έχουν εγκαινιαστεί πια είναι παρά πολύ γρήγοροι».
Υπενθυμίζεται ότι εκτός από την Transneft, οι ρωσικές κρατικές πετρελαϊκές εταιρείες OAO Rosneft και OAO Gazpromneft θα ελέγχουν το 51% της εταιρείας του αγωγού, ενώ η ελληνική εταιρεία ΕΛΠΕ και η εταιρεία Θράκη θα κατέχουν από κοινού το 23,5% της διεθνούς εταιρείας.
Η ανεξάρτητη Βουλγαρική εταιρεία Burgas- Alexandroupolis η οποία σχηματίστηκε ειδικά για το εν λόγω σχέδιο, θα ελέγχει το 24,5% της διεθνούς εταιρείας.
Πως επιλύθηκαν οι διαφορές
Στην επίλυση των διαφορών μεταξύ των συμμετεχόντων εταιρειών συνέβαλε καθοριστικά η αλλαγή στάσης των Ρώσων οι οποίοι απέσυραν τις απαιτήσεις τους να εγγυάται κάθε μία από τις εταιρείες (βουλγαρικές και ελληνικές) τις ποσότητες πετρελαίου που θα διέρχονται από τον αγωγό. Το θέμα αποτέλεσε την κυρία αιτία καθυστέρησης των διαδικασιών για τη σύσταση της εταιρείας, καθώς ούτε οι ελληνικές ούτε οι βουλγαρικές εταιρείες ήταν σε θέση να παράσχουν τις συγκεκριμένες εγγυήσεις δεδομένου ότι δεν έχουν πρόσβαση σε παραγωγή πετρελαίου.
Ο υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Χωροταξίας της Βουλγαρίας Ασεν Γκαγκαούζοφ δήλωσε πρόσφατα στη βουλγαρική Βουλή ότι σε μερικές ημέρες αναμένεται να ολοκληρωθεί η καταχώριση της διεθνούς εταιρίας στο εμπορικό μητρώο της Ολλανδίας, όπου θα είναι και η έδρα της επιχείρησης, διαβεβαιώνοντας ότι όλες οι δυσκολίες και διαφορές έχουν ξεπεραστεί. Η ρωσική πετρελαϊκή εταιρία Transneft θα εγγυάται την προμήθεια επαρκών ποσοτήτων πετρελαίου για την αποτελεσματική λειτουργία του αγωγού, όπως προβλέπει η σχετική διακυβερνητική συμφωνία που υπεγράφη στην Αθήνα την περασμένη άνοιξη.
Το έργο της κατασκευής του αγωγού θα γίνει ως project financing, γεγονός που σημαίνει ότι οι εμπλεκόμενες εταιρείες δεν θα χρειαστεί να προσφέρουν εμπράγματες εγγυήσεις έναντι των τραπεζικών δανείων. Ακόμη, διασφαλίζονται τα δικαιώματα της μειοψηφίας, στην απόδοση των επενδεδυμένων κεφαλαίων, καθώς οι ρωσικές εταιρείες θα ελέγχουν το 51% της υπό ίδρυση εταιρείας, όπως άλλωστε είχε αποφασιστεί εξ αρχής.
Οι εξελίξεις σηματοδοτούν ότι αν δεν παρουσιαστεί άλλη εμπλοκή τα έργα κατασκευής για τον αγωγό Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης θα ξεκινήσουν από το νέο έτος και πιθανότατα το καλοκαίρι.
Τα εμπόδια για την υπογραφή της αρχικής συμφωνίας για τη σύσταση της εταιρείας ξεπεράστηκαν χάρις στην πρόσφατη επίσκεψη του υπουργού Ανάπτυξης Χρήστου Φώλια και του Βούλγαρου υπουργού Οικονομίας και Ενέργειας Ντιμίτροβ στη Μόσχα.
Ο Έλληνας υπουργός Ανάπτυξης πρότεινε στον Ρώσο ομολόγό του Βίκτορ Κριστένκο τη συνάντηση όλων των εμπλεκόμενων μερών στην Αθήνα και την παραμονή τους έως ότου καταλήξουν σε συμφωνία. Ο κ. Κριστένκο απεδέχθη την πρόταση και όντως όλοι συναντήθηκαν στην Αθήνα, και υπέγραψαν την αρχική συμφωνία σύστασης της διεθνούς εταιρείας. Ωστόσο, στη θετική έκβαση των διαπραγματεύσεων θα πρέπει να συνυπολογιστούν και οι αλλαγές των επικεφαλής των εμπλεκόμενων ρωσικών εταιρειών.
Υπενθυμίζεται ότι ο αγωγός μήκους 288 χλμ, θα έχει δυναμικότητα 35 εκατ. τόνων ετησίως πετρελαίου που θα μεταφέρεται από το ρωσικό λιμάνι του Νοβοροσίσκ στη Μαύρη Θάλασσα με πλοία στο βουλγαρικό λιμάνι του Μπουργκάς και από εκεί μέσω του αγωγού στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Με την κατασκευή του αγωγού θα αποσυμφορηθούν σημαντικά τα Στενά του Βοσπόρου, τα οποία αυτή τη στιγμή μεταφέρουν ετησίως περίπου 100 εκατ. τόνους μαύρου χρυσού.
Ανοίγει πλέον ο δρόμος για την έναρξη της κατασκευής του αγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης, καθώς υπεγράφη σήμερα στη Μόσχα η συμφωνία των μετόχων των ελληνικών, βουλγαρικών και ρωσικών εταιρειών για τη σύσταση της διεθνούς εταιρείας που θα κατασκευάσει και θα διαχειρίζεται τον αγωγό πετρελαίου. Η έδρα της εταιρείας θα είναι στην Ολλανδία.
Το πρωτόκολλο υπέγραψε από ελληνικής πλευράς ο υπουργός Ανάπτυξης Χρήστος Φώλιας και ο γενικός διευθυντής της ελληνικής κοινοπραξίας ΕΛΠΕ-ΘΡΑΚΗ Χρήστος Δήμας. Από ρωσικής πλευράς υπέγραψε ο Ντιμίτρι Γιεφστράτοφ, γενικός διευθυντής του Ομίλου Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη και από βουλγαρικής πλευράς ο Στέφαν Γκούντσεφ πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρίας.
Οπως μεταδίδει το ΑΠΕ, σε δηλώσεις του μετά το πέρας της υπογραφής που έλαβε χώρα στα κεντρικά γραφεία της συντονίστριας ρωσικής εταιρίας Transneft ο υπουργός Ανάπτυξης ανέφερε ότι πρόκειται για «μια ξεχωριστή μέρα και νομίζω πως δρομολογείται μια νέα εποχή, όχι απλά στις ενεργειακές σχέσεις μεταξύ Ρωσίας, Βουλγαρίας και Ελλάδας, αλλά και σε πολλά περισσότερα επίπεδα».
Όπως είπε ο κ. Φώλιας είμαστε πλέον «με τα φτυάρια στα χέρια» και σε πραγματικούς πλέον ρυθμούς «δρομολογείται η δημιουργία της εταιρίας, η οποία θα υλοποιήσει το όραμα των ηγετών μας».
Ο υπουργός Ανάπτυξης εξέφρασε την πεποίθησή του ότι «μέχρι το τέλος του καλοκαιριού του 2008 τα έργα θα έχουν ξεκινήσει, καθώς οι ρυθμοί που έχουν εγκαινιαστεί πια είναι παρά πολύ γρήγοροι».
Υπενθυμίζεται ότι εκτός από την Transneft, οι ρωσικές κρατικές πετρελαϊκές εταιρείες OAO Rosneft και OAO Gazpromneft θα ελέγχουν το 51% της εταιρείας του αγωγού, ενώ η ελληνική εταιρεία ΕΛΠΕ και η εταιρεία Θράκη θα κατέχουν από κοινού το 23,5% της διεθνούς εταιρείας.
Η ανεξάρτητη Βουλγαρική εταιρεία Burgas- Alexandroupolis η οποία σχηματίστηκε ειδικά για το εν λόγω σχέδιο, θα ελέγχει το 24,5% της διεθνούς εταιρείας.
Πως επιλύθηκαν οι διαφορές
Στην επίλυση των διαφορών μεταξύ των συμμετεχόντων εταιρειών συνέβαλε καθοριστικά η αλλαγή στάσης των Ρώσων οι οποίοι απέσυραν τις απαιτήσεις τους να εγγυάται κάθε μία από τις εταιρείες (βουλγαρικές και ελληνικές) τις ποσότητες πετρελαίου που θα διέρχονται από τον αγωγό. Το θέμα αποτέλεσε την κυρία αιτία καθυστέρησης των διαδικασιών για τη σύσταση της εταιρείας, καθώς ούτε οι ελληνικές ούτε οι βουλγαρικές εταιρείες ήταν σε θέση να παράσχουν τις συγκεκριμένες εγγυήσεις δεδομένου ότι δεν έχουν πρόσβαση σε παραγωγή πετρελαίου.
Ο υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Χωροταξίας της Βουλγαρίας Ασεν Γκαγκαούζοφ δήλωσε πρόσφατα στη βουλγαρική Βουλή ότι σε μερικές ημέρες αναμένεται να ολοκληρωθεί η καταχώριση της διεθνούς εταιρίας στο εμπορικό μητρώο της Ολλανδίας, όπου θα είναι και η έδρα της επιχείρησης, διαβεβαιώνοντας ότι όλες οι δυσκολίες και διαφορές έχουν ξεπεραστεί. Η ρωσική πετρελαϊκή εταιρία Transneft θα εγγυάται την προμήθεια επαρκών ποσοτήτων πετρελαίου για την αποτελεσματική λειτουργία του αγωγού, όπως προβλέπει η σχετική διακυβερνητική συμφωνία που υπεγράφη στην Αθήνα την περασμένη άνοιξη.
Το έργο της κατασκευής του αγωγού θα γίνει ως project financing, γεγονός που σημαίνει ότι οι εμπλεκόμενες εταιρείες δεν θα χρειαστεί να προσφέρουν εμπράγματες εγγυήσεις έναντι των τραπεζικών δανείων. Ακόμη, διασφαλίζονται τα δικαιώματα της μειοψηφίας, στην απόδοση των επενδεδυμένων κεφαλαίων, καθώς οι ρωσικές εταιρείες θα ελέγχουν το 51% της υπό ίδρυση εταιρείας, όπως άλλωστε είχε αποφασιστεί εξ αρχής.
Οι εξελίξεις σηματοδοτούν ότι αν δεν παρουσιαστεί άλλη εμπλοκή τα έργα κατασκευής για τον αγωγό Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης θα ξεκινήσουν από το νέο έτος και πιθανότατα το καλοκαίρι.
Τα εμπόδια για την υπογραφή της αρχικής συμφωνίας για τη σύσταση της εταιρείας ξεπεράστηκαν χάρις στην πρόσφατη επίσκεψη του υπουργού Ανάπτυξης Χρήστου Φώλια και του Βούλγαρου υπουργού Οικονομίας και Ενέργειας Ντιμίτροβ στη Μόσχα.
Ο Έλληνας υπουργός Ανάπτυξης πρότεινε στον Ρώσο ομολόγό του Βίκτορ Κριστένκο τη συνάντηση όλων των εμπλεκόμενων μερών στην Αθήνα και την παραμονή τους έως ότου καταλήξουν σε συμφωνία. Ο κ. Κριστένκο απεδέχθη την πρόταση και όντως όλοι συναντήθηκαν στην Αθήνα, και υπέγραψαν την αρχική συμφωνία σύστασης της διεθνούς εταιρείας. Ωστόσο, στη θετική έκβαση των διαπραγματεύσεων θα πρέπει να συνυπολογιστούν και οι αλλαγές των επικεφαλής των εμπλεκόμενων ρωσικών εταιρειών.
Υπενθυμίζεται ότι ο αγωγός μήκους 288 χλμ, θα έχει δυναμικότητα 35 εκατ. τόνων ετησίως πετρελαίου που θα μεταφέρεται από το ρωσικό λιμάνι του Νοβοροσίσκ στη Μαύρη Θάλασσα με πλοία στο βουλγαρικό λιμάνι του Μπουργκάς και από εκεί μέσω του αγωγού στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Με την κατασκευή του αγωγού θα αποσυμφορηθούν σημαντικά τα Στενά του Βοσπόρου, τα οποία αυτή τη στιγμή μεταφέρουν ετησίως περίπου 100 εκατ. τόνους μαύρου χρυσού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου