Από την εφημερίδα “Το Παρόν” αναδημοσιεύουμε το άρθρο του Ν. Χαλδούπη:
Παράνομες πρακτικές των ΕΛΠΕ, με στόχο τον οριστικό αποκλεισμό των ανεξάρτητων πρατηριούχων από τα διυλιστήρια και την διαιώνιση της ομηρίας τους από τις εταιρείες εμπορίας καυσίμων, καταγγέλλει στην Επιτροπή Ανταγωνισμού ανεξάρτητη εταιρεία λιανικής εμπορίας, ζητώντας την διενέργεια κατεπείγουσας έρευνας για το θέμα και την επιβολή κυρώσεων εις βάρος του ημικρατικού κολοσσού των πετρελαιοειδών. Η εξέταση της εμπεριστατωμένης 76σέλιδης καταγγελίας, που βρίσκεται στην διάθεση του “Π”, θα αποτελέσει σημαντικό τεστ αποφασιστικότητας της διοίκησης της Επιτροπής Ανταγωνισμού, καθώς καλείται να διερευνήσει μια καταγγελία εις βάρος του μεγαλύτερου καθετοποιημένου ομίλου καυσίμων στην Ελλάδα, με μερίδιο της τάξεως του 75% στην διύλιση και πρωταγωνιστικό ρόλο, μέσω της ΕΚΟ, στην εμπορία. Σημειώνεται ότι στην Επιτροπή εξακολουθεί να εκκρεμεί και η σοβαρή υπόθεση των εναρμονισμένων πρακτικών από την BP και την Shell, σε ότι αφορά εις εκπτώσεις που παρέχουν στους πρατηριούχους, με εισήγηση για επιβολή προστίμου-μαμούθ (άνω των 100 εκατ. Ευρώ).
Η καταγγελία προς την Επιτροπή κατά των ΕΛΠΕ προέρχεται από εταιρεία που δραστηριοποιείται στην λιανική ως ανεξάρτητη (χωρίς σύμβαση αποκλειστικής συνεργασίας με εταιρεία χονδρικής εμπορίας) και εφοδιάζει δύο πρατήρια (τα στοιχεία της είναι στην διάθεση του “Π”).
Όταν προσπάθησε να αξιοποιήσει τις πρόνοιες της ισχύουσας νομοθεσίας, που έχει επιτρέψει (θεωρητικά...) στους ανεξάρτητους πρατηριούχους να προμηθεύονται καύσιμα απευθείας από τα διυλιστήρια, παρακάμπτοντας τις εταιρείες χονδρικής εμπορίας, η καταγγέλλουσα εταιρεία υποχρεώθηκε να συνάψει μια σύμβαση που της προτάθηκε από τα ΕΛΠΕ η οποία περιλαμβάνει δυσμενέστατους όρους προμήθειας καυσίμων, ενώ το δεύτερο διυλιστήριο της χώρας (Motor Oil) δεν δέχθηκε καν να συζητήσει την συνεργασία με την εν λόγω ανεξάρτητη εταιρεία.
Τα ΕΛΠΕ, αξιοποιώντας κατάλληλα την αφορμή που έδωσε η πρόταση της ανεξάρτητης εταιρείας για συνεργασία, επιχειρούν να βάλουν “ταφόπλακα” στο νομοθετικά κατοχυρωμένο δικαίωμα των ανεξάρτητων πρατηριούχων να αγοράζουν καύσιμα απευθείας από το διυλιστήριο.
Αρχικά, κατάρτισαν μια σύμβαση προσχώρησης, δηλαδή ένα νομικό κείμενο που η ανεξάρτητη εταιρεία εμπορίας μπορούσε είτε να αποδεχθεί είτε να απορρίψει, χωρίς την δυνατότητα να διαπραγματευθεί τους όρους της συνεργασίας.
Στην σύμβαση ενσωματώθηκαν πολλοί όροι που ουσιαστικά καθιστούν πιο συμφέρουσα για τον αγοραστή των καυσίμων την συνεργασία με κάποια εταιρεία εμπορίας, παρά με το διυλιστήριο. Μεταξύ πολλών άλλων, προβλέπεται ότι η προμήθεια των καυσίμων θα γίνεται με σημαντικό “καπέλο” σε σχέση με τις τιμές πώλησης από το διυλιστήριο προς τις εταιρείες εμπορίας (8 ευρώ το κυβικό για την αμόλυβδη, 9 για το ντίζελ κίνησης και θέρμανσης και 10 για το υγραέριο). Την ίδια στιγμή, ένα ανεξάρτητο πρατήριο με μεγάλους τζίρους μπορεί να αγοράσει την αμόλυβδη από εταιρεία εμπορίας ακόμη και μη καπέλο που δεν ξεπερνά το 1-2 ευρώ ανά κυβικό!
Ακολούθως, την σύμβαση αυτή την κατέθεσαν τα ΕΛΠΕ στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για να πάρουν τις “ευλογίες” της (αρνητική πιστοποίηση), όσον αφορά το αν παραβιάζει ή όχι τους κανόνες του ελεύθερου ανταγωνισμού. Εάν εγκριθεί από την Επιτροπή, η σύμβαση θα χρησιμοποιηθεί ως πρότυπο και θα εφαρμοσθεί στο μέλλον σε όλες τις περιπτώσεις συνεργασίας με ανεξάρτητους πρατηριούχους, ακυρώνοντας κάθε δυνατότητα πρόσβασης των πρατηριούχων στο διυλιστήριο.
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού, όπως έχει γράψει το “Π” σε αναλυτικό σχετικό ρεπορτάζ προ τετραμήνου, κινήθηκε... εναρμονισμένα με τις επιδιώξεις της διοίκησης των ΕΛΠΕ και προώθησε την έγκριση της σύμβασης με συνοπτικές διαδικασίες, βάσει μιας εισήγησης που δεχόταν στο σύνολο της την επιχειρηματολογία του ημικρατικού ομίλου πετρελαιοειδών ( η συζήτηση έγινε τον Οκτώβριο και οι αποφάσεις αναμένονται σύντομα).
Όπως αναφέρει στην καταγγελία της η θιγόμενη εταιρεία, “διαπιστώσαμε με έκπληξη ότι οι υπηρεσίες της Επιτροπής είχαν ήδη ετοιμάσει κατεπειγόντως και εν κρυπτώ σχέδιο θετικής εισήγησης, το οποίο ερχόταν σε πλήρη και ευθεία αντίθεση με τις διαπιστώσεις της ίδιας της Επιτροπής στην έκθεση “δημόσιας διαβούλευσης για την διαπίστωση συνθηκών αποτελεσματικού ανταγωνισμού στον κλάδο αγοράς και εμπορίας πετρελαιοειδών” του Σεπτεμβρίου 2006.
Παράνομες πρακτικές των ΕΛΠΕ, με στόχο τον οριστικό αποκλεισμό των ανεξάρτητων πρατηριούχων από τα διυλιστήρια και την διαιώνιση της ομηρίας τους από τις εταιρείες εμπορίας καυσίμων, καταγγέλλει στην Επιτροπή Ανταγωνισμού ανεξάρτητη εταιρεία λιανικής εμπορίας, ζητώντας την διενέργεια κατεπείγουσας έρευνας για το θέμα και την επιβολή κυρώσεων εις βάρος του ημικρατικού κολοσσού των πετρελαιοειδών. Η εξέταση της εμπεριστατωμένης 76σέλιδης καταγγελίας, που βρίσκεται στην διάθεση του “Π”, θα αποτελέσει σημαντικό τεστ αποφασιστικότητας της διοίκησης της Επιτροπής Ανταγωνισμού, καθώς καλείται να διερευνήσει μια καταγγελία εις βάρος του μεγαλύτερου καθετοποιημένου ομίλου καυσίμων στην Ελλάδα, με μερίδιο της τάξεως του 75% στην διύλιση και πρωταγωνιστικό ρόλο, μέσω της ΕΚΟ, στην εμπορία. Σημειώνεται ότι στην Επιτροπή εξακολουθεί να εκκρεμεί και η σοβαρή υπόθεση των εναρμονισμένων πρακτικών από την BP και την Shell, σε ότι αφορά εις εκπτώσεις που παρέχουν στους πρατηριούχους, με εισήγηση για επιβολή προστίμου-μαμούθ (άνω των 100 εκατ. Ευρώ).
Η καταγγελία προς την Επιτροπή κατά των ΕΛΠΕ προέρχεται από εταιρεία που δραστηριοποιείται στην λιανική ως ανεξάρτητη (χωρίς σύμβαση αποκλειστικής συνεργασίας με εταιρεία χονδρικής εμπορίας) και εφοδιάζει δύο πρατήρια (τα στοιχεία της είναι στην διάθεση του “Π”).
Όταν προσπάθησε να αξιοποιήσει τις πρόνοιες της ισχύουσας νομοθεσίας, που έχει επιτρέψει (θεωρητικά...) στους ανεξάρτητους πρατηριούχους να προμηθεύονται καύσιμα απευθείας από τα διυλιστήρια, παρακάμπτοντας τις εταιρείες χονδρικής εμπορίας, η καταγγέλλουσα εταιρεία υποχρεώθηκε να συνάψει μια σύμβαση που της προτάθηκε από τα ΕΛΠΕ η οποία περιλαμβάνει δυσμενέστατους όρους προμήθειας καυσίμων, ενώ το δεύτερο διυλιστήριο της χώρας (Motor Oil) δεν δέχθηκε καν να συζητήσει την συνεργασία με την εν λόγω ανεξάρτητη εταιρεία.
Τα ΕΛΠΕ, αξιοποιώντας κατάλληλα την αφορμή που έδωσε η πρόταση της ανεξάρτητης εταιρείας για συνεργασία, επιχειρούν να βάλουν “ταφόπλακα” στο νομοθετικά κατοχυρωμένο δικαίωμα των ανεξάρτητων πρατηριούχων να αγοράζουν καύσιμα απευθείας από το διυλιστήριο.
Αρχικά, κατάρτισαν μια σύμβαση προσχώρησης, δηλαδή ένα νομικό κείμενο που η ανεξάρτητη εταιρεία εμπορίας μπορούσε είτε να αποδεχθεί είτε να απορρίψει, χωρίς την δυνατότητα να διαπραγματευθεί τους όρους της συνεργασίας.
Στην σύμβαση ενσωματώθηκαν πολλοί όροι που ουσιαστικά καθιστούν πιο συμφέρουσα για τον αγοραστή των καυσίμων την συνεργασία με κάποια εταιρεία εμπορίας, παρά με το διυλιστήριο. Μεταξύ πολλών άλλων, προβλέπεται ότι η προμήθεια των καυσίμων θα γίνεται με σημαντικό “καπέλο” σε σχέση με τις τιμές πώλησης από το διυλιστήριο προς τις εταιρείες εμπορίας (8 ευρώ το κυβικό για την αμόλυβδη, 9 για το ντίζελ κίνησης και θέρμανσης και 10 για το υγραέριο). Την ίδια στιγμή, ένα ανεξάρτητο πρατήριο με μεγάλους τζίρους μπορεί να αγοράσει την αμόλυβδη από εταιρεία εμπορίας ακόμη και μη καπέλο που δεν ξεπερνά το 1-2 ευρώ ανά κυβικό!
Ακολούθως, την σύμβαση αυτή την κατέθεσαν τα ΕΛΠΕ στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για να πάρουν τις “ευλογίες” της (αρνητική πιστοποίηση), όσον αφορά το αν παραβιάζει ή όχι τους κανόνες του ελεύθερου ανταγωνισμού. Εάν εγκριθεί από την Επιτροπή, η σύμβαση θα χρησιμοποιηθεί ως πρότυπο και θα εφαρμοσθεί στο μέλλον σε όλες τις περιπτώσεις συνεργασίας με ανεξάρτητους πρατηριούχους, ακυρώνοντας κάθε δυνατότητα πρόσβασης των πρατηριούχων στο διυλιστήριο.
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού, όπως έχει γράψει το “Π” σε αναλυτικό σχετικό ρεπορτάζ προ τετραμήνου, κινήθηκε... εναρμονισμένα με τις επιδιώξεις της διοίκησης των ΕΛΠΕ και προώθησε την έγκριση της σύμβασης με συνοπτικές διαδικασίες, βάσει μιας εισήγησης που δεχόταν στο σύνολο της την επιχειρηματολογία του ημικρατικού ομίλου πετρελαιοειδών ( η συζήτηση έγινε τον Οκτώβριο και οι αποφάσεις αναμένονται σύντομα).
Όπως αναφέρει στην καταγγελία της η θιγόμενη εταιρεία, “διαπιστώσαμε με έκπληξη ότι οι υπηρεσίες της Επιτροπής είχαν ήδη ετοιμάσει κατεπειγόντως και εν κρυπτώ σχέδιο θετικής εισήγησης, το οποίο ερχόταν σε πλήρη και ευθεία αντίθεση με τις διαπιστώσεις της ίδιας της Επιτροπής στην έκθεση “δημόσιας διαβούλευσης για την διαπίστωση συνθηκών αποτελεσματικού ανταγωνισμού στον κλάδο αγοράς και εμπορίας πετρελαιοειδών” του Σεπτεμβρίου 2006.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου