Το περασμένο καλοκαίρι έγινε στην ΠΓΔΜ ένας μεγάλος τηλεπικοινωνιακός διαγωνισμός για την κατασκευή δύο ψηφιακών δικτύων WI ΜΑΧ. Τη δημιουργία τους ενός δικτύου ανέλαβε ελληνικών συμφερόντων εταιρεία. Η επένδυση που θα κάνει στη χώρα θα ξεπεράσει τα 500 εκ. ευρώ. Η σύμβαση που υπέγραψε με το Δημόσιο είχε τη σφραγίδα της «Δημοκρατίας της Μακεδονίας».
Φυσικά δεν ήταν η πρώτη ούτε και η τελευταία τέτοια σύμβαση που υπογράφηκε. Οι επενδυτικές ευκαιρίες στη μικρή γειτονική χώρα είναι μεγάλες και από τη στιγμή που άνοιξε η όρεξη των ελληνικών επιχειρήσεων για να επενδύσουν εκεί είναι δύσκολο να κλείσει.
Το ίδιο συμβαίνει και με τις ελληνικές επιχειρήσεις που ελέγχονται από το Δημόσιο όπως η Cosmofon, θυγατρική της Cosmote και η STOPANSKA-BANKA, του ομίλου της Εθνικής Τράπεζας. Μπορεί οι πολιτικοί τους προϊστάμενοι να ξιφουλκούν κατά των Σκοπίων, τα στελέχη των επιχειρήσεων αυτών όμως δεν διστάζουν στο όνομα του κέρδους να χρησιμοποιούν τον όρο «Μακεδονία».
Ο εκβιασμός
Η νέα κυβέρνηση της FYROM φαίνεται να το γνωρίζει αυτό και πολύ έξυπνα τις χρησιμοποιεί ως δικό της διπλωματικό όπλο. Πρόσφατα συνέστησε έναν οργανισμό που λέγεται «Ιnvest in Μacedonia», «Επενδύστε στη Μακεδονία» και στόχος του είναι να προσελκύσει ξένες επενδύσεις για να σπάσει την ελληνική πρωτοκαθεδρία.
Παράλληλα, στελέχη της κυβέρνησης δεν διστάζουν να διαφημίζουν υπηρεσίες και προϊόντα ανταγωνιστικά προς τα ελληνικά, ενώ σε περιόδους πολιτικών κρίσεων μια ξαφνική γραφειοκρατία καθυστερεί τις υποθέσεις των ελληνικών επιχειρηματικών ομίλων.
Η πίεση για τα ελληνικά κεφάλαια είναι μεγάλη και οι επιχειρηματίες δεν έχουν καμία διάθεση να σηκώσουν το «εθνικό λάβαρο» όταν διακυβεύονται εκατομμύρια ευρώ. Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές επιχειρήσεις στην ΠΓΔΜ, είναι σε γνώση του ελληνικού υπουργείου των Εξωτερικών, το οποίο μάλιστα πριν από λίγο καιρό είχε ορίσει απεσταλμένο για να καταγράψει την κατάσταση.
Η εικόνα που περιέγραψε ο Έλληνας απεσταλμένος δεν είχε καμία απολύτως σχέση με την εικόνα που συνεχίζουν να μεταφέρουν στην ελληνική κοινή γνώμη θερμόαιμοι πολιτικοί, οι οποίοι λίγο έως πολύ περιγράφουν τα Σκόπια ως ένα οικονομικό προτεκτοράτο των Αθηνών.
Τα ελληνικά επενδεδυμένα κεφάλαια στη γειτονική χώρα αγγίζουν το 1 δισ. ευρώ και οι ελληνικές επιχειρήσεις απασχολούν περίπου 20.000 άτομα. Η Ελλάδα είναι ο μεγαλύτερος ξένος επενδυτής της χώρας κατέχοντας μερίδιο 70% των ξένων επενδύσεων.
Το χρώμα του... χρήματος
Αυτές τις ημέρες στα Σκόπια το χρώμα που κυριαρχεί είναι το πράσινο. Το πράσινο της COSMOFON, θυγατρικής της COSMOTE.
Σε κάθε γωνιά της πόλης υπάρχουν διαφημίσεις ή καταστήματα της εταιρείας, όπως επίσης και της GERMANOS αλλά και της STOPANSKA-BANKA, της μεγαλύτερης τράπεζας της χώρας, που ανήκει στον Ομιλο της Εθνικής. Ισχυρή είναι επίσης η παρουσία της ALFA ΒΑΝΚ, της VERO του ομίλου ΒΕΡΟΠΟΥΛΟΣ, της ΤΙΤΑΝ, της μεγάλης αλυσίδας καταστημάτων άρτου και αρτοσκευασμάτων ZITOLUKS (ΕLΒΙSΚΟ-Φιλίππου), της ΟΚΤΑ (ΕΛΠΕ) που εκμεταλλεύεται το διυλιστήριο, τον αγωγό πετρελαίου Θεσσαλονίκη-Σκόπια και τα πρατήρια υγρών καυσίμων, της PIVARA (Αθηναϊκή Ζυθοποιία), της 3Ε, των παγωτών ΚΡΙ-ΚΡΙ κ.ά.
9 φορές η λέξη «Μακεδονία» σε ένα μόνο φυλλάδιο της Cosmofon
H Cosmofon είναι η θυγατρική εταιρεία της ελληνικής Cosmote, η οποία δραστηριοποιείται στην αγορά της κινητής τηλεφωνία στην Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας. Πρόκειται για έναν από τους μεγαλύτερους Ελληνες επενδυτές στη χώρα με επενδυμένα κεφάλαια ύψους 135 εκ. ευρώ και μερίδιο αγοράς της τάξης του 33%. Το υπόλοιπο 67% κατέχει η Τα-Μobile, θυγατρική της γερμανικής Deutsche Telecom.
Στις προθέσεις της σκοπιανής κυβέρνησης είναι οι άδειες κινητής τηλεφωνίας να φτάσουν τις τέσσερις ή τις πέντε.
Μέσα σε αυτό το σκληρό ανταγωνιστικό τοπίο η Cosmofon καλείται όχι μόνο να διατηρήσει την ανταγωνιστικότητά της αλλά και να ακολουθήσει μια πολιτικώς ορθή γραμμή ως προς την ονομασία της ΠΓΔΜ, κάτι το οποίο τελικά φαίνεται ανέφικτο τουλάχιστον στο κομμάτι που αφορά την εμπορική της πολιτική. Ως εκ τούτου στο διαφημιστικό φυλλάδιο της εταιρείας δεν αποφεύγεται η χρήση του όρου «Μακεδονία», ενώ την ίδια στιγμή έχει ξεκινήσει μια μεγάλη καμπάνια σε συνεργασία με τη «ΛΟΤΑΡΙΑ ΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ», την αντίστοιχη δηλαδή εταιρεία λαχείων της ΠΓΔΜ. Μέσω της αλυσίδας καταστημάτων της Λοταρίας, η Cosmofon διαθέτει τις κάρτες κινητής τηλεφωνίας και άλλα προϊόντα.
Στελέχη επιχειρήσεων:
«Με όρους δεν κάνεις μπίζνες στα Βαλκάνια»
Στελέχη ελληνικών επιχειρηματικών ομίλων στην περιοχή μας περιγράφουν μια ισορροπία τρόμου, καθώς από τη μια πλευρά το ελληνικό υπουργείο των Εξωτερικών τους συστήνει να αποφεύγουν να χρησιμοποιούν τον όρο «Δημοκρατία της Μακεδονίας» στις συμβάσεις, την αλληλογραφία και τις διαφημίσεις τους, από την άλλη όμως χωρίς αυτό τον όρο δεν γίνονται «μπίζνες στα Βαλκάνια».
«Όταν μας στέλνει μια επιστολή κάποιος υπουργός», εξηγεί υψηλόβαθμο στέλεχος ελληνικής επιχείρησης, «από κάτω έχει τη σφραγίδα της «Δημοκρατίας της Μακεδονίας».
Εμείς απαντούμε, κ. υπουργέ, διατηρώντας μια εσκεμμένη ασάφεια. Αυτό δεν είναι πάντα εφικτό και υπάρχουν πλήθος επίσημων εγγράφων, κυρίως ιδιωτικών ελληνικών επιχειρήσεων αλλά ίσως και κάποιων που ελέγχονται από το δημόσιο, στα οποία αναφέρεται σαφώς το συνταγματικό όνομα της χώρας». Ακόμα χειρότερη είναι η κατάσταση στην εμπορική πολιτική των επιχειρήσεων.
«Εφόσον απευθυνόμαστε σε καταναλωτικό κοινό που θεωρεί τους εαυτούς του Μακεδόνες, εμείς δεν μπορούμε να τους αποκαλέσουμε κάπως αλλιώς», επισημαίνει σύμβουλος επικοινωνίας άλλου ελληνικού ομίλου.
Πολιτικό πρέσινγκ
Την περίοδο της εξαγοράς της ΟΚΤΑ από τα ΕΛΠΕ επιχειρήθηκε να τηρηθούν με σχολαστικότητα οι τύποι γύρω από την ονομασία. Σήμερα τα πράγματα έχουν αλλάξει κατά πολύ και σε αυτό σημαντικό ρόλο παίζει το πολιτικό πρέσινγκ που ασκεί στις ελληνικές επιχειρήσεις η νέα κυβέρνηση της χώρας.
Εκτός αυτού υπάρχει και πλήθος υποχρεωτικών γραφειοκρατικών διαδικασιών στις οποίες είναι αδύνατο να αποφευχθεί η αναφορά του ονόματος «Μακεδονία».
Πλέον οι ελληνικές επιχειρήσεις στην ΠΓΔΜ φαίνεται να έχουν ξεπεράσει κατά πολύ το πλαίσιο της λησμονημένης ενδιάμεσης συμφωνίας και καθιερώνουν όλο και περισσότερο τη χρήση της ονομασίας, Μακεδονία. Οι ανταγωνιστές τους επίσης εκμεταλλεύονται όσο περισσότερο μπορούν τη γνωστή αυτή αδυναμία τους.
Η VIP είναι η νέα εταιρεία κινητής τηλεφωνίας της χώρας, αυστριακών συμφερόντων και στην καμπάνια της εμφανίζονται καρδούλες με τη «μακεδονική» σημαία.
Στην αντίπερα όχθη η Cosmofon όταν κάποιος μπαίνει στη χώρα, τον καλωσορίζει με μήνυμα στο κινητό που γράφει «καλώς ήλθατε στην Cosmofon» και όχι «καλώς ήρθατε στη Μακεδονία» αλλά ούτε «καλώς ήλθατε στην ΠΓΔΜ».
Πρόσφατα υποχρεώθηκε να ξεκινήσει συνεργασία για να διαθέτει τις κάρτες της με τη «ΛΟΤΑΡΙΑ ΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ», την αντίστοιχη δηλαδή εταιρεία λαχείων στην ΠΓΔΜ.
Προσεκτική προσπαθεί να είναι και η «SΤΟΡΑΝΚΑ ΒΑΝΚΑ» της Εθνικής Τράπεζας, χωρίς όμως να τα καταφέρνει πάντα, όπως στην περίπτωση της εκδήλωσης για την παρουσίαση της νέας ελληνικής πιστωτικής κάρτας «visa».
Τα τελευταία κάστρα
Το κρυφτούλι της σφραγίδας
Πλην της COSMOFON και της STOPANSKA ΒΑΝΚΑ οι άλλες επιχειρήσεις που στη μετοχική τους σύνθεση μετέχει το Δημόσιο, προσπαθούν ακόμα να κρατήσουν τα προσχήματα και να αποφύγουν οποιαδήποτε αναφορά της συνταγματικής ονομασίας της ΠΓΔΜ, αντιμετωπίζοντας όμως τεράστιες δυσκολίες και εμπόδια. Καθώς η πίεση σε πολιτικό επίπεδο ολοένα και αυξάνεται, και αυτό είναι εντονότερο μετά την αλλαγή της κυβέρνησης, οι εκπρόσωποι των ελληνικών επιχειρηματικών ομίλων στην περιοχή εξαντλούν την εφευρετικότητά τους, προκειμένου να αποφύγουν να αναφέρουν ευθέως και με σαφήνεια τον όρο «Δημοκρατία της Μακεδονίας», τουλάχιστον στα επίσημα έγγραφα χωρίς όμως αυτό να είναι πάντα εφικτό.
Των Χ. Τελίδη - Η. Μαρουτση
Φυσικά δεν ήταν η πρώτη ούτε και η τελευταία τέτοια σύμβαση που υπογράφηκε. Οι επενδυτικές ευκαιρίες στη μικρή γειτονική χώρα είναι μεγάλες και από τη στιγμή που άνοιξε η όρεξη των ελληνικών επιχειρήσεων για να επενδύσουν εκεί είναι δύσκολο να κλείσει.
Το ίδιο συμβαίνει και με τις ελληνικές επιχειρήσεις που ελέγχονται από το Δημόσιο όπως η Cosmofon, θυγατρική της Cosmote και η STOPANSKA-BANKA, του ομίλου της Εθνικής Τράπεζας. Μπορεί οι πολιτικοί τους προϊστάμενοι να ξιφουλκούν κατά των Σκοπίων, τα στελέχη των επιχειρήσεων αυτών όμως δεν διστάζουν στο όνομα του κέρδους να χρησιμοποιούν τον όρο «Μακεδονία».
Ο εκβιασμός
Η νέα κυβέρνηση της FYROM φαίνεται να το γνωρίζει αυτό και πολύ έξυπνα τις χρησιμοποιεί ως δικό της διπλωματικό όπλο. Πρόσφατα συνέστησε έναν οργανισμό που λέγεται «Ιnvest in Μacedonia», «Επενδύστε στη Μακεδονία» και στόχος του είναι να προσελκύσει ξένες επενδύσεις για να σπάσει την ελληνική πρωτοκαθεδρία.
Παράλληλα, στελέχη της κυβέρνησης δεν διστάζουν να διαφημίζουν υπηρεσίες και προϊόντα ανταγωνιστικά προς τα ελληνικά, ενώ σε περιόδους πολιτικών κρίσεων μια ξαφνική γραφειοκρατία καθυστερεί τις υποθέσεις των ελληνικών επιχειρηματικών ομίλων.
Η πίεση για τα ελληνικά κεφάλαια είναι μεγάλη και οι επιχειρηματίες δεν έχουν καμία διάθεση να σηκώσουν το «εθνικό λάβαρο» όταν διακυβεύονται εκατομμύρια ευρώ. Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές επιχειρήσεις στην ΠΓΔΜ, είναι σε γνώση του ελληνικού υπουργείου των Εξωτερικών, το οποίο μάλιστα πριν από λίγο καιρό είχε ορίσει απεσταλμένο για να καταγράψει την κατάσταση.
Η εικόνα που περιέγραψε ο Έλληνας απεσταλμένος δεν είχε καμία απολύτως σχέση με την εικόνα που συνεχίζουν να μεταφέρουν στην ελληνική κοινή γνώμη θερμόαιμοι πολιτικοί, οι οποίοι λίγο έως πολύ περιγράφουν τα Σκόπια ως ένα οικονομικό προτεκτοράτο των Αθηνών.
Τα ελληνικά επενδεδυμένα κεφάλαια στη γειτονική χώρα αγγίζουν το 1 δισ. ευρώ και οι ελληνικές επιχειρήσεις απασχολούν περίπου 20.000 άτομα. Η Ελλάδα είναι ο μεγαλύτερος ξένος επενδυτής της χώρας κατέχοντας μερίδιο 70% των ξένων επενδύσεων.
Το χρώμα του... χρήματος
Αυτές τις ημέρες στα Σκόπια το χρώμα που κυριαρχεί είναι το πράσινο. Το πράσινο της COSMOFON, θυγατρικής της COSMOTE.
Σε κάθε γωνιά της πόλης υπάρχουν διαφημίσεις ή καταστήματα της εταιρείας, όπως επίσης και της GERMANOS αλλά και της STOPANSKA-BANKA, της μεγαλύτερης τράπεζας της χώρας, που ανήκει στον Ομιλο της Εθνικής. Ισχυρή είναι επίσης η παρουσία της ALFA ΒΑΝΚ, της VERO του ομίλου ΒΕΡΟΠΟΥΛΟΣ, της ΤΙΤΑΝ, της μεγάλης αλυσίδας καταστημάτων άρτου και αρτοσκευασμάτων ZITOLUKS (ΕLΒΙSΚΟ-Φιλίππου), της ΟΚΤΑ (ΕΛΠΕ) που εκμεταλλεύεται το διυλιστήριο, τον αγωγό πετρελαίου Θεσσαλονίκη-Σκόπια και τα πρατήρια υγρών καυσίμων, της PIVARA (Αθηναϊκή Ζυθοποιία), της 3Ε, των παγωτών ΚΡΙ-ΚΡΙ κ.ά.
9 φορές η λέξη «Μακεδονία» σε ένα μόνο φυλλάδιο της Cosmofon
H Cosmofon είναι η θυγατρική εταιρεία της ελληνικής Cosmote, η οποία δραστηριοποιείται στην αγορά της κινητής τηλεφωνία στην Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας. Πρόκειται για έναν από τους μεγαλύτερους Ελληνες επενδυτές στη χώρα με επενδυμένα κεφάλαια ύψους 135 εκ. ευρώ και μερίδιο αγοράς της τάξης του 33%. Το υπόλοιπο 67% κατέχει η Τα-Μobile, θυγατρική της γερμανικής Deutsche Telecom.
Στις προθέσεις της σκοπιανής κυβέρνησης είναι οι άδειες κινητής τηλεφωνίας να φτάσουν τις τέσσερις ή τις πέντε.
Μέσα σε αυτό το σκληρό ανταγωνιστικό τοπίο η Cosmofon καλείται όχι μόνο να διατηρήσει την ανταγωνιστικότητά της αλλά και να ακολουθήσει μια πολιτικώς ορθή γραμμή ως προς την ονομασία της ΠΓΔΜ, κάτι το οποίο τελικά φαίνεται ανέφικτο τουλάχιστον στο κομμάτι που αφορά την εμπορική της πολιτική. Ως εκ τούτου στο διαφημιστικό φυλλάδιο της εταιρείας δεν αποφεύγεται η χρήση του όρου «Μακεδονία», ενώ την ίδια στιγμή έχει ξεκινήσει μια μεγάλη καμπάνια σε συνεργασία με τη «ΛΟΤΑΡΙΑ ΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ», την αντίστοιχη δηλαδή εταιρεία λαχείων της ΠΓΔΜ. Μέσω της αλυσίδας καταστημάτων της Λοταρίας, η Cosmofon διαθέτει τις κάρτες κινητής τηλεφωνίας και άλλα προϊόντα.
Στελέχη επιχειρήσεων:
«Με όρους δεν κάνεις μπίζνες στα Βαλκάνια»
Στελέχη ελληνικών επιχειρηματικών ομίλων στην περιοχή μας περιγράφουν μια ισορροπία τρόμου, καθώς από τη μια πλευρά το ελληνικό υπουργείο των Εξωτερικών τους συστήνει να αποφεύγουν να χρησιμοποιούν τον όρο «Δημοκρατία της Μακεδονίας» στις συμβάσεις, την αλληλογραφία και τις διαφημίσεις τους, από την άλλη όμως χωρίς αυτό τον όρο δεν γίνονται «μπίζνες στα Βαλκάνια».
«Όταν μας στέλνει μια επιστολή κάποιος υπουργός», εξηγεί υψηλόβαθμο στέλεχος ελληνικής επιχείρησης, «από κάτω έχει τη σφραγίδα της «Δημοκρατίας της Μακεδονίας».
Εμείς απαντούμε, κ. υπουργέ, διατηρώντας μια εσκεμμένη ασάφεια. Αυτό δεν είναι πάντα εφικτό και υπάρχουν πλήθος επίσημων εγγράφων, κυρίως ιδιωτικών ελληνικών επιχειρήσεων αλλά ίσως και κάποιων που ελέγχονται από το δημόσιο, στα οποία αναφέρεται σαφώς το συνταγματικό όνομα της χώρας». Ακόμα χειρότερη είναι η κατάσταση στην εμπορική πολιτική των επιχειρήσεων.
«Εφόσον απευθυνόμαστε σε καταναλωτικό κοινό που θεωρεί τους εαυτούς του Μακεδόνες, εμείς δεν μπορούμε να τους αποκαλέσουμε κάπως αλλιώς», επισημαίνει σύμβουλος επικοινωνίας άλλου ελληνικού ομίλου.
Πολιτικό πρέσινγκ
Την περίοδο της εξαγοράς της ΟΚΤΑ από τα ΕΛΠΕ επιχειρήθηκε να τηρηθούν με σχολαστικότητα οι τύποι γύρω από την ονομασία. Σήμερα τα πράγματα έχουν αλλάξει κατά πολύ και σε αυτό σημαντικό ρόλο παίζει το πολιτικό πρέσινγκ που ασκεί στις ελληνικές επιχειρήσεις η νέα κυβέρνηση της χώρας.
Εκτός αυτού υπάρχει και πλήθος υποχρεωτικών γραφειοκρατικών διαδικασιών στις οποίες είναι αδύνατο να αποφευχθεί η αναφορά του ονόματος «Μακεδονία».
Πλέον οι ελληνικές επιχειρήσεις στην ΠΓΔΜ φαίνεται να έχουν ξεπεράσει κατά πολύ το πλαίσιο της λησμονημένης ενδιάμεσης συμφωνίας και καθιερώνουν όλο και περισσότερο τη χρήση της ονομασίας, Μακεδονία. Οι ανταγωνιστές τους επίσης εκμεταλλεύονται όσο περισσότερο μπορούν τη γνωστή αυτή αδυναμία τους.
Η VIP είναι η νέα εταιρεία κινητής τηλεφωνίας της χώρας, αυστριακών συμφερόντων και στην καμπάνια της εμφανίζονται καρδούλες με τη «μακεδονική» σημαία.
Στην αντίπερα όχθη η Cosmofon όταν κάποιος μπαίνει στη χώρα, τον καλωσορίζει με μήνυμα στο κινητό που γράφει «καλώς ήλθατε στην Cosmofon» και όχι «καλώς ήρθατε στη Μακεδονία» αλλά ούτε «καλώς ήλθατε στην ΠΓΔΜ».
Πρόσφατα υποχρεώθηκε να ξεκινήσει συνεργασία για να διαθέτει τις κάρτες της με τη «ΛΟΤΑΡΙΑ ΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ», την αντίστοιχη δηλαδή εταιρεία λαχείων στην ΠΓΔΜ.
Προσεκτική προσπαθεί να είναι και η «SΤΟΡΑΝΚΑ ΒΑΝΚΑ» της Εθνικής Τράπεζας, χωρίς όμως να τα καταφέρνει πάντα, όπως στην περίπτωση της εκδήλωσης για την παρουσίαση της νέας ελληνικής πιστωτικής κάρτας «visa».
Τα τελευταία κάστρα
Το κρυφτούλι της σφραγίδας
Πλην της COSMOFON και της STOPANSKA ΒΑΝΚΑ οι άλλες επιχειρήσεις που στη μετοχική τους σύνθεση μετέχει το Δημόσιο, προσπαθούν ακόμα να κρατήσουν τα προσχήματα και να αποφύγουν οποιαδήποτε αναφορά της συνταγματικής ονομασίας της ΠΓΔΜ, αντιμετωπίζοντας όμως τεράστιες δυσκολίες και εμπόδια. Καθώς η πίεση σε πολιτικό επίπεδο ολοένα και αυξάνεται, και αυτό είναι εντονότερο μετά την αλλαγή της κυβέρνησης, οι εκπρόσωποι των ελληνικών επιχειρηματικών ομίλων στην περιοχή εξαντλούν την εφευρετικότητά τους, προκειμένου να αποφύγουν να αναφέρουν ευθέως και με σαφήνεια τον όρο «Δημοκρατία της Μακεδονίας», τουλάχιστον στα επίσημα έγγραφα χωρίς όμως αυτό να είναι πάντα εφικτό.
Των Χ. Τελίδη - Η. Μαρουτση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου