- Η ΕΛ.ΠΕ. εκφράζει την απορία της γιατί η συγκεκριμένη ομάδα πολιτών, προτού διακινήσει τις πληροφορίες αυτές, απέφυγε επιμελώς να τις διασταυρώσει με τις αρμόδιες Τεχνικές Υπηρεσίες της ΕΛ.ΠΕ. Αυτό θα περίμενε κανείς από κάθε καλόπιστο πολίτη, ή ομάδα που ενδιαφέρεται να υπηρετήσει την αντικειμενική και υπεύθυνη ενημέρωση.
- Οι γεωτρήσεις που σήμερα ανακάλυψε η συγκεκριμένη ομάδα πολιτών, εντάσσονται στο σχέδιο το οποίο καταρτίσθηκε από την ΕΛ.ΠΕ. πριν από τέσσερα χρόνια για την πλήρη εξυγίανση του υδροφόρου ορίζοντα, λόγο του περιστατικού διαρροής του αγωγού. Το σχέδιο αντιμετώπισης της ρύπανσης προέβλεπε τη διάνοιξη τεσσάρων μετώπων γεωτρήσεων, σε περιοχές εντός του διυλιστηρίου Ελευσίνας, στο βόρειο τμήμα του οικοπέδου της ΠΥΡΚΑΛ, καθώς και στην ακτογραμμή της ΠΥΡΚΑΛ. Μετά από αρκετές προσπάθειες η ΠΥΡΚΑΛ μας έδωσε την άδεια πριν από έξι (6) περίπου μήνες, για τη διάνοιξη του τετάρτου μετώπου γεωτρήσεων στην ακτογραμμή της. Προξενεί συνεπώς εντύπωση το γεγονός ότι οι ίδιοι που μέχρι χθες κατηγορούσαν την ΕΛ.ΠΕ. για αδιαφορία όσον αφορά στην εξυγίανση του υδροφόρου ορίζοντα, σήμερα την κατηγορούν γιατί επιτελεί αυτό το έργο με συνέπεια και επιμονή, για το οποίο μάλιστα έχει ξοδέψει περισσότερα από € 2 εκ. μέχρι σήμερα.
- Η ΕΛ.ΠΕ. από το 2003 εφαρμόζει προγράμματα ελέγχου διαρροών πυθμένων δεξαμενών, χρησιμοποιώντας έγκριτες τεχνικές μεθόδους, πλήρως αποδεκτές από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το ΥΠΕΧΩΔΕ. Με τα προγράμματα αυτά διασφαλίζεται ότι δεν υπάρχουν διαρροές από τους πυθμένες των δεξαμενών και επιβεβαιώνεται ότι το ατυχές περιστατικό του 2004, οφείλεται αποκλειστικά και μόνο σε διαρροή του συγκεκριμένου αγωγού.
- Αμέσως μετά την εκδήλωση της διαρροής, αντικαταστάθηκε όχι μόνο το σημείο του αγωγού στο οποίο εντοπίσθηκε η διαρροή, αλλά ολόκληρο το τμήμα του συγκεκριμένου αγωγού εντός του Διυλιστηρίου της Ελευσίνας, με νέο, υψηλών προδιαγραφών υλικό. Είναι δε αυτονόητο, ότι κάθε διαρροή πετρελαίου είναι βλαπτική πρώτα από όλα για την ίδια την ΕΛ.ΠΕ. και επομένως η εταιρεία έχει κάθε λόγο, να λαμβάνει όλα τα απαραίτητα μέτρα για την πρόληψη και αντιμετώπιση τέτοιου είδους περιστατικών.
- Ουδεμία εκροή ελαιώδους φάσης υφίσταται πλέον στην θάλασσα, έμπροσθεν της ακτογραμμής της ΠΥΡΚΑΛ, παραμένει μονό ελαφρός ιριδισμός και ο οποίος με τα τελευταία μέτρα θα εκλείψει.
- Οι αντλούμενες ποσότητες από τις γεωτρήσεις στο μέτωπο της ακτογραμμής δεν αφορούν τόνους πετρελαιοειδών αλλά θαλασσινό νερό με ίχνη ελαιώδους φάσης. Τα ίχνη της ελαιώδους φάσης πιστοποιούνται από την πρώτη στιγμή, από σχετικά έγγραφα των Τελωνειακών Αρχών.
- Οι πρόσφατες δειγματοληψίες και η χρωματογραφική ανάλυση που έγινε στα ίχνη αυτά, πιστοποιούν ότι πρόκειται για το ίδιο προϊόν με αυτό που εντοπίστηκε από την πρώτη στιγμή στο σημείο διαρροής του αγωγού. Το γεγονός αυτό επιβεβαιώνει όλες τις προηγούμενες μελέτες, που καθόρισαν ως μόνη πηγή της διαρροής τον συγκεκριμένο αγωγό της ΕΛ.ΠΕ. Επίσης επιβεβαιώνεται ότι δεν υπήρξε καμία μεταγενέστερη διαρροή, αφού και το τελευταίο μέτωπο γεωτρήσεων (του βορείου τμήματος του οικοπέδου της ΠΥΡΚΑΛ, που είχε ανοιχθεί αμέσως μετά το περιστατικό) έχει ήδη «στεγνώσει».
- Κανένα μπάζωμα της ακτής και μάλιστα εκτεταμένο δεν έγινε. Ουσιαστικά πρόκειται για προσπάθεια της εταιρείας να εξυγιάνει το χώρο (περίπου 80 τ.μ) όπου εκδηλώθηκε η εκροή προς την θάλασσα, συγκεντρώνοντας και απομακρύνοντας τα χώματα που είχαν ρυπανθεί και αντικαθιστώντας τα συγχρόνως με χαλίκι 3Α. Το αρχικό σημείο της εκροής ουδέποτε καλύφθηκε και παραμένει εμφανέστατο και σήμερα. Δεν θα ήταν ποτέ δυνατόν οι αρμόδιοι της ΕΛ.ΠΕ. να προέβαιναν σε κάλυψη του σημείου διαρροής, αφού αυτό αποδεικνύει ότι το μέτρο της διάνοιξης παράκτιου μετώπου 14 γεωτρήσεων ήταν η ορθή επιλογή για την απορρύπανση του υδροφόρου ορίζοντα. Κι αν ακόμα η ΕΛ.ΠΕ. είχε οποιοδήποτε λόγο να καλύψει το σημείο της διαρροής, θα εξέφραζε αυτή τη βούληση προ πολλού και όχι τώρα, που πρακτικά το πρόβλημα έχει εκλείψει.
- Ο «χωματόδρομος» στον οποίο αναφέρεται η συγκεκριμένη ομάδα πολιτών, δεν είναι παρά μόνο λάξευση μυτερών βράχων, ώστε να μπορούν να προσεγγίζουν τα μηχανήματα για την αποκομιδή των χωμάτων που είχαν ρυπανθεί και τη μεταφορά του χαλικιού. Ουδεμία άλλη επίστρωση με χώμα ή άλλο υλικό έγινε επ’ αυτής της προσβάσεως.
- Για τον έλεγχο της αποτελεσματικότητας των εφαρμοστέων μέτρων καθ’ όλο το χρονικό διάστημα της πορείας της απορρύπανσης, έχουν γίνει αυτοψίες από την αρμόδια Λιμενική Αρχή και πρόσφατα από την ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ, ενώ υπάρχει και σειρά αναφορών της ΕΛ.ΠΕ. προς ΥΠΕΧΩΔΕ-ΔΗΜΟ ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ-ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ-ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΛΙΜΕΝΑΡΧΕΙΟ ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ.
- Η ΕΛ.ΠΕ., λειτουργώντας με συνέπεια και ευθύνη, προσέλαβε από την πρώτη στιγμή του προβλήματος μια από τις πλέον έγκριτες εταιρίες, ως σύμβουλο, αλλά και φορέα υλοποίησης του έργου της αποκατάστασης. Και σήμερα μπορεί να δεσμευθεί ότι εντός 10 μηνών το αργότερο θα έχει επέλθει και η εξυγίανση του υδροφόρου ορίζοντα. Στο σημείο της διαρροής τα εφαρμοσθέντα τεχνικά συστήματα βιοαποικοδόμησης (bioventing) έχουν εξαλείψει ακόμα και τις οσμές, εξυγιαίνοντας και τον εδαφικό αέρα.
- Είναι επιστημονικά ανυπόστατο να υποστηρίζεται ότι ο κίνδυνος ανάφλεξης της περιοχής ήταν άμεσος. Για να σημειωθεί ανάφλεξη και έκρηξη σε στρώματα εδάφους, στα οποία παρουσιάζονται ποσότητες πετρελαιοειδών προϊόντων, θα πρέπει να υπάρχει αναφλέξιμο μείγμα (νέφος) εύφλεκτων ατμών, που προέρχονται από εξάτμιση των εν λόγω πετρελαιοειδών. Ποτέ δεν αναφλέγονται και δεν εκρήγνυνται υγρά, παρά μόνο οι ατμοί τους. Η πιθανότητα δημιουργίας εκρηκτικού νέφους εντός του υπεδάφους και ανάφλεξής του από φυσικά αίτια είναι μηδενική. Η δημιουργία αναφλέξιμου μείγματος, είτε στο υπέδαφος είτε στην θάλασσα (λόγω ιριδισμού), είναι πρακτικά αδύνατη.
- Τώρα που το πρόβλημα πρακτικά έχει τελειώσει, η ΕΛ.ΠΕ., ως υπεύθυνη εταιρεία, επεξεργάζεται σχέδιο με σκοπό την ανάπλαση και την οριστική εξυγίανση της ακτογραμμής έμπροσθεν της ΠΥΡΚΑΛ. Το σχέδιο αυτό σύντομα θα τεθεί υπόψη της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Δυτικής Αττικής.
- Σχετικά με την ανίχνευση του αιθέρα ΜΤΒΕ στον υδροφόρο ορίζοντα, αυτή δεν προέρχεται από το Διυλιστήριο της Ελευσίνας, γιατί ο συγκεκριμένος αιθέρας είναι συστατικό της βενζίνης και το εν λόγω διυλιστήριο δεν παράγει βενζίνες.
Πιστεύουμε ακράδαντα στην τεχνική ορθότητα και στην αποτελεσματικότητα των μέτρων, που λάβαμε, για την οριστική επίλυση του προβλήματος και προσκαλούμε τον οποιονδήποτε να μας επισκεφθεί και καλόπιστα να διαπιστώσει από κοντά την ορθότητα των ενεργειών μας.
Τέλος, μας προκαλεί απορία το γεγονός ότι οι ίδιοι άνθρωποι που αγωνίζονται για ένα καλύτερο περιβάλλον στο Θριάσιο, εναντιώνονται στη σχεδιαζόμενη επένδυση αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού του διυλιστηρίου της Ελευσίνας, που θα επιφέρει σημαντική μείωση των τοπικών ρύπων ως και 85%. Συγκεκριμένα, οι εκπομπές SO2 θα μειωθούν κατά 70,2%, των σωματιδίων κατά 84,2%, των ΝΟχ κατά 11,6% και των υγρών αποβλήτων κατά 24%. Το Διυλιστήριο θα σταματήσει να παράγει 2.200.000 τόνους μαζούτ και θα παράγει εφεξής καθαρά καύσιμα μηδενικού θείου, σύμφωνα με τις νέες αυστηρές προδιαγραφές του Ευρωπαϊκής Ένωσης. Θα προκύψει δηλαδή ένα καθαρό όφελος για το περιβάλλον και την τοπική κοινωνία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου