Τετάρτη 28 Μαΐου 2008

Καίει την κυβέρνηση, η Επ. Ανταγωνισμού για καύσιμα

Από τον reporter.gr αναδημοσιεύουμε το παρακάτω άρθρο που υπογράφει ο Ενεργειακός. Ανάλογο υπάρχει και στην Καθημερινή με της υπογραφή της Χρύσας Λιάγγου.
Στην... ίδια τάξη έμεινε η κυβέρνηση όσον αφορά τη λειτουργία του ανταγωνισμού στην αγορά των καυσίμων. Ενάμισι χρόνο μετά από τις αρχικές της προτάσεις, η Επιτροπή Ανταγωνισμού έδωσε πριν από λίγη ώρα το νέο της πόρισμα για τη βελτίωση του ανταγωνισμού στον κλάδο των καυσίμων, όπου επισημαίνεται ότι "παρά την εισήγηση προς την αρμόδια πολιτική ηγεσία δέσμης προτάσεων με σκοπό την προώθηση του υγιούς ανταγωνισμού στον εν λόγω κλάδο, καταγράφονται σημαντικές στρεβλώσεις και προβλήματα που δεν είναι συμβατά με τη λειτουργία μιας απελευθερωμένης αγοράς".
Στο νέο της πόρισμα η Επιτροπή που δόθηκε για διαβούλευση 30 ημερών, (μετά το πέρας των οποίων η Ανεξάρτητη Αρχή θα ανακοινώσει συγκεκριμένα μέτρα), επισημαίνει τις στρεβλώσεις που επικρατούν στην εγχώρια αγορά πετρελαιοειδών, σε όλα τα στάδια, από την παραγωγή μέχρι τον τελικό καταναλωτή, οι οποίες και ευθύνονται σε πολύ μεγάλο βαθμό για τις αναλογικά υψηλές τιμές των καυσίμων.
Με τη διαφορά ότι αυτές όχι μόνο είναι γνωστές από χρόνια, αλλά τις είχε επισημάνει η Επιτροπή και στο προηγούμενο πόρισμά της, του Ιανουαρίου 2007. Επιπλέον, αντί να μειώνονται οι στερβλώσεις αυξάνουν, καθώς οι πολιτικές ηγεσίες των υπουργείων δεν θέλουν να συγκρουστούν με ομάδες μικρών και μεγάλων συμφερόντων.
Ειδικότερα οι 10 μεγαλύτερες "πληγές" στον κλάδο είναι:
* Στη διύλιση λειτουργούν μόνο 2 επιχειρήσεις (ΕΛΠΕ, Μότορ Οϊλ) και η μεγάλη συγκέντρωση εντείνεται από το ότι ελάχιστες εταιρείες μπορούν να κάνουν εισαγωγές, λόγω της αδυναμίας τήρησης των αποθεμάτων ασφαλείας, αφού δεν διαθέτουν αποθηκευτικούς χώρους. Ετσι οι τιμές είναι καθοδηγούμενες από τις εταιρείες διύλισης
* Σε άλλες ευρωπαικές χώρες , υπάρχει ένας ανεξάρτητος μη κερδοσκοπικός φορέας τήρησης αποθεμάτων ασφαλείας. Στην Ελλάδα, όχι.
* Επιπλέον δεν έχει γίνει μέχρι σήμερα ανάλυση των επιμέρους στοιχείων κόστους από τις εταιρείες διύλισης (κόστος τήρησης αποθεμάτων ασφαλείας, κόστος πρώτης ύλης, κόστος αργού), γεγονός που συμβάλει στη δημιουργία ενός καθεστώτος αβεβαιότητας το οποίο μεταφέρεται και στη χονδρική εμπορία, αλλά και στη λιανική.
* Αδιαφάνεια στον προσδιορισμό της τιμής χονδρικής, με την οποία αγοράζουν οι πρατηριούχοι από τις εταιρείες. Οι εκπτώσεις δεν βασίζονται σε ανταικειμενικά κριτήρια αλλά σε διακριτική μεταχείριση συγκεκριμένων πρατηρίων, σε ενδοεταιρικό επίπεδο.
* Μέσω των συμβάσεων που υπογράφουν οι εταιρείες με τους πρατηριούχους, συχνά τους δεσμεύουν ως προς τη λειτουργία των πρατηρίων και τη διαμόρφωση των τελικών τιμών
* Υπερεπαγγελματισμός στα πρατήρια. Στην Ελλάδα υπάρχουν 7 ανά 10.000 κατοίκους, έναντι 2 ανά 10.000 στη Γερμανία.
* Περιοριστικό ωράριο στα πρατήρια που ωθεί προς τα πάνω τις τιμές. Το ωράριο, θα έπρεπε να έχει απελευθερωθεί.
* Προσδιορισμός των κομίστρων στα βυτιοφόρα Δημοσίας Χρήσεως (Δ.Χ). με αγορανομικές διατάξεις και απαγόρευση κυκλοφορίας ιδιωτικών βυτιοφόρων. Το "κλειστό" επάγγελμα των βυτιοφορέων, δεν συμβάλει στην ομαλή λειτουργία του ανταγωνισμού.
* Δυσχέρεια στα ανεξάρτητα πρατήρια να έχουν πρόσβαση στα διυλιστήρια
* Απουσία πρατηρίων σε σούπερ-μάρκετ
Στο 108,3% της Ε.Ε
Με όλα αυτά, η τιμή λιανικής, προ φόρων, στη βενζίνη (απλή αμόλυβδη 95 οκτανίων) είναι υψηλότερη στην Ελλάδα απ' ό,τι σε πάρα πολλές χώρες και η τιμή καταναλωτή είναι χαμηλότερη, αποκλειστικά λόγω του μικρού φόρου.
Με βάση το τελευταίο εβδομαδιαίο δελτίο λιανικών τιμών καυσίμων της Ευρωπαικής Επιτροπής (19-5-2008), η τιμή προ φόρων της αμόλυβδης στην Ελλάδα βρισκόταν στο 108% του μέσου όρου στην Ε.Ε. των «27». Επιπλέον ήταν η δεύτερη υψηλότερη τιμή προ φόρων της Ε.Ε, μετά από της Ολλανδίας...
Τα συμπεράσματα της Επιτροπής είναι όλα γνωστά και έχουν επισημανθεί ήδη από το 1999. Αυτό που λείπει είναι η πολιτική βούληση για μέτρα, καθώς στις περισσότερες περιπτώσεις αυτά έχουν «πολιτικό κόστος».

Δεν υπάρχουν σχόλια: