Αναδημοσίευση του άρθρου του ΚΩΣΤΑ ΒΟΥΤΣΑΔΑΚΗ από την εφημερίδα Ελεύθερος Τύπος
Η προοπτική να αναδειχθεί η Ελλάδα σε δίαυλο μεταφοράς πετρελαίου και φυσικού αερίου από την Ανατολή προς τη Δύση παραμένει υπαρκτή, τα έργα όμως φαίνεται ότι θα καθυστερήσουν. Η διακρατική συμφωνία για τον αγωγό φυσικού αερίου Τουρκίας - Ελλάδας - Ιταλίας πρόκειται να υπογραφεί έως το τέλος του χρόνου, ωστόσο τα εγκαίνια του ελληνοτουρκικού τμήματος, που είναι έτοιμο από το καλοκαίρι, αναβάλλονται για πολλοστή φορά. Και για τον πετρελαιαγωγό Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη παρατείνεται η εκκρεμότητα σύστασης της διεθνούς εταιρίας που θα αναλάβει την κατασκευή και εκμετάλλευση του έργου, ενώ εντείνονται οι ρωσικές πιέσεις προς την Ελλάδα και τη Βουλγαρία να πουλήσουν τα μερίδιά τους στο έργο.
Η κατασκευή του ελληνοτουρκικού αγωγού φυσικού αερίου εγκαινιάστηκε πριν από δύο χρόνια από τους πρωθυπουργούς των δύο χωρών Κ. Καραμανλή και Τ. Ερντογάν στη γέφυρα των Κήπων του Εβρου. Το έργο έχει ολοκληρωθεί από το καλοκαίρι και ο Διαχειριστής του Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) έχει κάνει εδώ και καιρό όλες τις δοκιμές ασφαλείας του αγωγού. Ομως η τελετή των εγκαινίων αναβάλλεται για πολλοστή φορά (η πρώτη ημερομηνία είχε προσδιοριστεί για τα μέσα Ιουλίου) και θα καθοριστεί διά της διπλωματικής οδού. Ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Χ. Φώλιας δήλωσε την περασμένη Τετάρτη ότι τα εγκαίνια θα γίνουν «τις επόμενες εβδομάδες».
Με τη λειτουργία του ελληνοτουρκικού αγωγού η χώρα μας αποκτά μία ακόμη πηγή τροφοδοσίας με φυσικό αέριο, μετά τον αγωγό από τη Βουλγαρία που μεταφέρει ρωσικό αέριο και τις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας όπου αποθηκεύεται και αεριοποιείται υγροποιημένο αέριο από την Αλγερία.
Η συνέχεια και ολοκλήρωση του ελληνοτουρκικού αγωγού περιλαμβάνει το κομμάτι Ελλάδας - Ιταλίας, που είναι το μεγαλύτερο και πιο ενδιαφέρον τμήμα: μέσω αυτού η χώρα μας γίνεται δίαυλος τροφοδοσίας της ευρωπαϊκής αγοράς, η οποία αποκτά πρόσβαση για πρώτη φορά στα κοιτάσματα αερίου της Κασπίας, καθώς όλα δείχνουν ότι ο αγωγός θα τροφοδοτείται με αέριο από το Αζερμπαϊτζάν. Σημαντικό για την Ελλάδα είναι όμως ότι αποκτά τη δυνατότητα να μεταπωλεί ένα μέρος της ποσότητας αερίου που θα παραλαμβάνει στα ελληνοτουρκικά σύνορα, όχι μόνο προς την Ιταλία αλλά και προς τα Σκόπια και την Αλβανία εφόσον κατασκευαστούν κάθετοι άξονες του αγωγού προς Βορρά.
Για τον πετρελαιαγωγό Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη έχει υπογραφεί ήδη διακρατική συμφωνία παρουσία του προέδρου της Ρωσίας κ. Β. Πούτιν τον περασμένο Μάρτιο στην Αθήνα. Ομως οι διαδικασίες σύστασης της κοινοπραξίας των εταιριών έχουν «κολλήσει» στη ρωσική επιμονή, κάθε χώρα να εξασφαλίσει ποσότητες πετρελαίου που θα διέρχονται από τον αγωγό κατ’ αναλογία της συμμετοχής τους στο έργο. Το θέμα θα συζητηθεί στις επαφές που θα έχει ο πρωθυπουργός κ. Κ. Καραμανλής κατά την επίσκεψή του στη Μόσχα το Νοέμβριο. Στην επίσημη αποστολή συζητείται να συμμετάσχει ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Χ. Φώλιας. Η Ρωσία ως πετρελαιοπαραγωγός χώρα μπορεί εύκολα να εξασφαλίσει τα 25 εκατ. τόνους πετρελαίου το χρόνο περίπου που της αναλογούν για το 51% του αγωγού που ελέγχει, δεν ισχύει όμως το ίδιο για την Ελλάδα και τη Βουλγαρία που διαθέτουν το υπόλοιπο 49% και πρέπει να εξασφαλίσουν ανάλογη ποσότητα. Η ρωσική πρόταση υποκρύπτει πιέσεις να πουληθούν τα ελληνοβουλγαρικά μερίδια σε εταιρίες του Καζακστάν. Στην ίδια κατεύθυνση πίεζαν άλλωστε παρασκηνιακά οι Ρώσοι καθ’ όλη τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων που προηγήθηκαν. Από ελληνικής πλευράς στο έργο συμμετέχουν τα Ελληνικά Πετρέλαια και οι όμιλοι Λάτση, Κοπελούζου, ενώ 1% των μετοχών έχει το Δημόσιο.
Η κατασκευή του ελληνοτουρκικού αγωγού φυσικού αερίου εγκαινιάστηκε πριν από δύο χρόνια από τους πρωθυπουργούς των δύο χωρών Κ. Καραμανλή και Τ. Ερντογάν στη γέφυρα των Κήπων του Εβρου. Το έργο έχει ολοκληρωθεί από το καλοκαίρι και ο Διαχειριστής του Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) έχει κάνει εδώ και καιρό όλες τις δοκιμές ασφαλείας του αγωγού. Ομως η τελετή των εγκαινίων αναβάλλεται για πολλοστή φορά (η πρώτη ημερομηνία είχε προσδιοριστεί για τα μέσα Ιουλίου) και θα καθοριστεί διά της διπλωματικής οδού. Ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Χ. Φώλιας δήλωσε την περασμένη Τετάρτη ότι τα εγκαίνια θα γίνουν «τις επόμενες εβδομάδες».
Με τη λειτουργία του ελληνοτουρκικού αγωγού η χώρα μας αποκτά μία ακόμη πηγή τροφοδοσίας με φυσικό αέριο, μετά τον αγωγό από τη Βουλγαρία που μεταφέρει ρωσικό αέριο και τις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας όπου αποθηκεύεται και αεριοποιείται υγροποιημένο αέριο από την Αλγερία.
Η συνέχεια και ολοκλήρωση του ελληνοτουρκικού αγωγού περιλαμβάνει το κομμάτι Ελλάδας - Ιταλίας, που είναι το μεγαλύτερο και πιο ενδιαφέρον τμήμα: μέσω αυτού η χώρα μας γίνεται δίαυλος τροφοδοσίας της ευρωπαϊκής αγοράς, η οποία αποκτά πρόσβαση για πρώτη φορά στα κοιτάσματα αερίου της Κασπίας, καθώς όλα δείχνουν ότι ο αγωγός θα τροφοδοτείται με αέριο από το Αζερμπαϊτζάν. Σημαντικό για την Ελλάδα είναι όμως ότι αποκτά τη δυνατότητα να μεταπωλεί ένα μέρος της ποσότητας αερίου που θα παραλαμβάνει στα ελληνοτουρκικά σύνορα, όχι μόνο προς την Ιταλία αλλά και προς τα Σκόπια και την Αλβανία εφόσον κατασκευαστούν κάθετοι άξονες του αγωγού προς Βορρά.
Για τον πετρελαιαγωγό Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη έχει υπογραφεί ήδη διακρατική συμφωνία παρουσία του προέδρου της Ρωσίας κ. Β. Πούτιν τον περασμένο Μάρτιο στην Αθήνα. Ομως οι διαδικασίες σύστασης της κοινοπραξίας των εταιριών έχουν «κολλήσει» στη ρωσική επιμονή, κάθε χώρα να εξασφαλίσει ποσότητες πετρελαίου που θα διέρχονται από τον αγωγό κατ’ αναλογία της συμμετοχής τους στο έργο. Το θέμα θα συζητηθεί στις επαφές που θα έχει ο πρωθυπουργός κ. Κ. Καραμανλής κατά την επίσκεψή του στη Μόσχα το Νοέμβριο. Στην επίσημη αποστολή συζητείται να συμμετάσχει ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Χ. Φώλιας. Η Ρωσία ως πετρελαιοπαραγωγός χώρα μπορεί εύκολα να εξασφαλίσει τα 25 εκατ. τόνους πετρελαίου το χρόνο περίπου που της αναλογούν για το 51% του αγωγού που ελέγχει, δεν ισχύει όμως το ίδιο για την Ελλάδα και τη Βουλγαρία που διαθέτουν το υπόλοιπο 49% και πρέπει να εξασφαλίσουν ανάλογη ποσότητα. Η ρωσική πρόταση υποκρύπτει πιέσεις να πουληθούν τα ελληνοβουλγαρικά μερίδια σε εταιρίες του Καζακστάν. Στην ίδια κατεύθυνση πίεζαν άλλωστε παρασκηνιακά οι Ρώσοι καθ’ όλη τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων που προηγήθηκαν. Από ελληνικής πλευράς στο έργο συμμετέχουν τα Ελληνικά Πετρέλαια και οι όμιλοι Λάτση, Κοπελούζου, ενώ 1% των μετοχών έχει το Δημόσιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου