Του Γιώργου Κράλογλου
Είναι πραγματική επιτυχία της κυβέρνησης ότι κατάφερε να επικεντρώσει την προσοχή των μέσων ενημέρωσης και κατ΄ επέκταση του κοινού στην "είδηση" ότι θα προχωρήσει στην ενοποίηση των φόρων στο πετρέλαιο, ορίζοντας μάλιστα και χρονοδιάγραμμα με ημερομηνία έναρξης την 15η Οκτωβρίου. Είναι πραγματική της επιτυχία γιατί μπόρεσε να περάσει μια "είδηση" που μόνο αφελείς ήταν δυνατόν να πάρουν στα σοβαρά. Βεβαίως τα μέσα ενημέρωσης πρέπει να κάνουν τη δουλειά του και να μεταφέρουν αυτά που λέει η κυβέρνηση επίσημα. Αλλά και αυτά που (δυστυχώς είναι πλέον μόνιμη πρακτική) διαρρέει ως "ειδήσεις" για να μετρήσει τις αντιδράσεις ή να προετοιμάσει τους πολίτες για τα μελλούμενα.
Στην περίπτωση λοιπόν του ενιαίου φόρου στα καύσιμα το κατάφερε αυτή την φορά. Πέρασε την "είδηση" χωρίς να γελοιοποιηθεί όπως την προηγούμενη φορά, προ διετίας περίπου, όταν και πάλι το υπουργείο Οικονομίας νόμιζε ότι θα του πέρναγε η πολιτική απόφαση για τον ενιαίο φόρο στα καύσιμα και ετοίμασε χρονοδιαγράμματα, φόρμες στατιστικών στοιχειών και άλλα αστεία γραφειοκρατικά κατασκευάσματα, ταλαιπωρώντας τους διαχειριστές των πολυκατοικιών μέχρι να καταλάβουν το γελοίο της υπόθεσης και να αγνοήσουν και τις ανακοινώσεις και την κυβέρνηση την ίδια. Μπορεί, τελικά, να αναγκάστηκε να αναδιπλωθεί το υπουργείο Οικονομίας και να ομολογήσει (έμμεσα βεβαίως), ότι δεν είναι σε θέση να εφαρμόσει το μέτρο λόγω ανεπάρκειας και ανικανότητας του διοικητικού μηχανισμού, αλλά αυτό είχε επιπτώσεις μόνο στους αφελείς που θεώρησαν ότι ξαφνικά ανακαλύφθηκε πολιτικός δυναμισμός.
Γιατί, στην πιάτσα της διακίνησης των καυσίμων κανείς απολύτως δεν πήρε στα σοβαρά την "είδηση". Το θέμα λοιπόν δεν είναι η αναδίπλωση της κυβέρνησης στην υπόθεση του ενιαίου φόρου. Ούτε εδώ βρίσκεται η είδηση όπως δεν βρίσκεται και στο πότε θα εφαρμοσθεί το μέτρο. Γιατί η δεύτερη "είδηση" για την εφαρμογή του από την 1η Ιανουαρίου 2008 είναι επίσης κωμική για την ώρα. Η πραγματική είδηση είναι μόνο στην αποκάλυψη των λόγων που θα κάνουν (εάν κάνουν) την κυβέρνηση:
* Πρώτον, να σπάσει το λαθρεμπόριο καυσίμων, ρισκάροντας το πολιτικό της κόστος από τις πελατειακές της σχέσεις σε μεγάλο αριθμό επιχειρηματικών συμφερόντων, συντεχνιών, αγροτικών ομάδων, κυκλωμάτων διακίνησης και μεταφοράς καυσίμων και άλλων συναφών στοιχειών που "γνωρίζονται πολύ καλά" με τις κυβερνήσεις της τελευταίας 15ετίας.
* Δεύτερον, να ανατρέψει το διοικητικό μηχανισμό σε τέτοιο βαθύ σημείο ώστε η πολιτική βούληση να περνάει από την κορυφή στη βάση χωρίς "παραμορφώσεις".
* Τρίτον, να ρισκάρει το πολιτικό της κόστος με μια κόντρα με όλους τους επισήμως εμπλεκομένους στο κύκλωμα εμπορίας των καυσίμων.
Εάν δεν υπάρξουν αυτές οι ρίξεις τότε το μόνο που θα κάνει η κυβέρνηση είναι να δημιουργήσει ακόμη μία νέα τάξη παρανομίας: Τους διακινητές πλαστών τιμολογίων καυσίμων. Και βεβαίως οι νέοι αυτοί απατεώνες δεν θα αντικαταστήσουν τους λαθρέμπορους. Αυτοί θα ζουν και θα βασιλεύουν με οποιαδήποτε κυβέρνηση των "σημερινών προδιαγραφών". Απλώς θα διευρυνθεί η βάση της παρανομίας στα καύσιμα. Τι μπορεί να κάνει η κυβέρνηση με τον ενιαίο φόρο; Η απάντηση είναι μία και πολύ απλή. Απολύτως τίποτε. Γιατί έτσι όπως έχει αφήσει η δημόσια διοίκηση να εξελιχθεί ο μηχανισμός παρακολούθησης της διακίνησης των καυσίμων εδώ και μια 15ετία τίποτε δεν μπορεί να γίνει χωρίς σοβαρότατες ανατροπές.
Εάν υπάρχει αντίλογος στην άποψή αυτή ότι όλα αυτά που ευαγγελίζονται οι αρμόδιοι είναι ανεφάρμοστα και απλώς εκθέτουν κυβέρνηση, υπουργούς και διοικητικούς μηχανισμούς τότε θα πρέπει να δοθούν οι εξής απαντήσεις:
Στην περίπτωση λοιπόν του ενιαίου φόρου στα καύσιμα το κατάφερε αυτή την φορά. Πέρασε την "είδηση" χωρίς να γελοιοποιηθεί όπως την προηγούμενη φορά, προ διετίας περίπου, όταν και πάλι το υπουργείο Οικονομίας νόμιζε ότι θα του πέρναγε η πολιτική απόφαση για τον ενιαίο φόρο στα καύσιμα και ετοίμασε χρονοδιαγράμματα, φόρμες στατιστικών στοιχειών και άλλα αστεία γραφειοκρατικά κατασκευάσματα, ταλαιπωρώντας τους διαχειριστές των πολυκατοικιών μέχρι να καταλάβουν το γελοίο της υπόθεσης και να αγνοήσουν και τις ανακοινώσεις και την κυβέρνηση την ίδια. Μπορεί, τελικά, να αναγκάστηκε να αναδιπλωθεί το υπουργείο Οικονομίας και να ομολογήσει (έμμεσα βεβαίως), ότι δεν είναι σε θέση να εφαρμόσει το μέτρο λόγω ανεπάρκειας και ανικανότητας του διοικητικού μηχανισμού, αλλά αυτό είχε επιπτώσεις μόνο στους αφελείς που θεώρησαν ότι ξαφνικά ανακαλύφθηκε πολιτικός δυναμισμός.
Γιατί, στην πιάτσα της διακίνησης των καυσίμων κανείς απολύτως δεν πήρε στα σοβαρά την "είδηση". Το θέμα λοιπόν δεν είναι η αναδίπλωση της κυβέρνησης στην υπόθεση του ενιαίου φόρου. Ούτε εδώ βρίσκεται η είδηση όπως δεν βρίσκεται και στο πότε θα εφαρμοσθεί το μέτρο. Γιατί η δεύτερη "είδηση" για την εφαρμογή του από την 1η Ιανουαρίου 2008 είναι επίσης κωμική για την ώρα. Η πραγματική είδηση είναι μόνο στην αποκάλυψη των λόγων που θα κάνουν (εάν κάνουν) την κυβέρνηση:
* Πρώτον, να σπάσει το λαθρεμπόριο καυσίμων, ρισκάροντας το πολιτικό της κόστος από τις πελατειακές της σχέσεις σε μεγάλο αριθμό επιχειρηματικών συμφερόντων, συντεχνιών, αγροτικών ομάδων, κυκλωμάτων διακίνησης και μεταφοράς καυσίμων και άλλων συναφών στοιχειών που "γνωρίζονται πολύ καλά" με τις κυβερνήσεις της τελευταίας 15ετίας.
* Δεύτερον, να ανατρέψει το διοικητικό μηχανισμό σε τέτοιο βαθύ σημείο ώστε η πολιτική βούληση να περνάει από την κορυφή στη βάση χωρίς "παραμορφώσεις".
* Τρίτον, να ρισκάρει το πολιτικό της κόστος με μια κόντρα με όλους τους επισήμως εμπλεκομένους στο κύκλωμα εμπορίας των καυσίμων.
Εάν δεν υπάρξουν αυτές οι ρίξεις τότε το μόνο που θα κάνει η κυβέρνηση είναι να δημιουργήσει ακόμη μία νέα τάξη παρανομίας: Τους διακινητές πλαστών τιμολογίων καυσίμων. Και βεβαίως οι νέοι αυτοί απατεώνες δεν θα αντικαταστήσουν τους λαθρέμπορους. Αυτοί θα ζουν και θα βασιλεύουν με οποιαδήποτε κυβέρνηση των "σημερινών προδιαγραφών". Απλώς θα διευρυνθεί η βάση της παρανομίας στα καύσιμα. Τι μπορεί να κάνει η κυβέρνηση με τον ενιαίο φόρο; Η απάντηση είναι μία και πολύ απλή. Απολύτως τίποτε. Γιατί έτσι όπως έχει αφήσει η δημόσια διοίκηση να εξελιχθεί ο μηχανισμός παρακολούθησης της διακίνησης των καυσίμων εδώ και μια 15ετία τίποτε δεν μπορεί να γίνει χωρίς σοβαρότατες ανατροπές.
Εάν υπάρχει αντίλογος στην άποψή αυτή ότι όλα αυτά που ευαγγελίζονται οι αρμόδιοι είναι ανεφάρμοστα και απλώς εκθέτουν κυβέρνηση, υπουργούς και διοικητικούς μηχανισμούς τότε θα πρέπει να δοθούν οι εξής απαντήσεις:
* Όταν το ελληνικό κράτος ελέγχει το 70% της εσωτερικής αγοράς διακίνησης καυσίμων γιατί είναι τόσο δύσκολο να εντοπισθούν οι λαθρέμποροι, αφού ο βασικός πωλητής των πετρελαίων είναι τα κρατικά διυλιστήρια;
* Όταν ακόμη και οι εργαζόμενοι στον κλάδο διύλισης καυσίμων γνωρίζουν (όπως επίσημα καταγγέλλουν με πρόσφατη ανακοίνωσή τους) τις αποθήκες συγκέντρωσης των λαθραίων πετρελαίων γιατί είναι δύσκολο να τις εντοπίσει το ελληνικό δημόσιο;
* Όταν το υπουργείο Οικονομίας εξαγγέλλει ένα μέτρο που δεν πρόκειται να εφαρμόσει είναι τόσο δύσκολο να αντιληφθεί ότι θα γίνει αποθήκευση αγροτικού αφορολόγητου πετρελαίου το οποίο θα προωθηθεί στη λαθρεμπορική αγορά μετά την εφαρμογή του όποιου μέτρου. Τι περίμενε το υπουργείο Οικονομίας. Τα στατιστικά στοιχεία που λένε ότι αυξήθηκαν μέσα στο Σεπτέμβριο οι πωλήσεις πάνω από 30%;
* Όταν το υπουργείο Οικονομίας "χαρίζει" από καθαρή βλακεία το αφορολόγητο 8% στους πρατηριούχους δεν ήξερε ότι οδηγούσε πολλούς σε "ευκαιριακές συναλλαγές";
* Όταν το υπουργείο Οικονομίας απορρίπτει την πρόταση εμπλεκομένων στο κύκλωμα καυσίμων για ανάληψη της ευθύνης των αφορολογήτων καυσίμων στις Εταιρείες με απλή επιστασία των Τελωνείων δεν σημαίνει ότι κάτι δεν πηγαίνει καλά με τον μηχανισμό στην εκτελεστική εξουσία;
* Όταν ακόμη και οι εργαζόμενοι στον κλάδο διύλισης καυσίμων γνωρίζουν (όπως επίσημα καταγγέλλουν με πρόσφατη ανακοίνωσή τους) τις αποθήκες συγκέντρωσης των λαθραίων πετρελαίων γιατί είναι δύσκολο να τις εντοπίσει το ελληνικό δημόσιο;
* Όταν το υπουργείο Οικονομίας εξαγγέλλει ένα μέτρο που δεν πρόκειται να εφαρμόσει είναι τόσο δύσκολο να αντιληφθεί ότι θα γίνει αποθήκευση αγροτικού αφορολόγητου πετρελαίου το οποίο θα προωθηθεί στη λαθρεμπορική αγορά μετά την εφαρμογή του όποιου μέτρου. Τι περίμενε το υπουργείο Οικονομίας. Τα στατιστικά στοιχεία που λένε ότι αυξήθηκαν μέσα στο Σεπτέμβριο οι πωλήσεις πάνω από 30%;
* Όταν το υπουργείο Οικονομίας "χαρίζει" από καθαρή βλακεία το αφορολόγητο 8% στους πρατηριούχους δεν ήξερε ότι οδηγούσε πολλούς σε "ευκαιριακές συναλλαγές";
* Όταν το υπουργείο Οικονομίας απορρίπτει την πρόταση εμπλεκομένων στο κύκλωμα καυσίμων για ανάληψη της ευθύνης των αφορολογήτων καυσίμων στις Εταιρείες με απλή επιστασία των Τελωνείων δεν σημαίνει ότι κάτι δεν πηγαίνει καλά με τον μηχανισμό στην εκτελεστική εξουσία;
Αυτά και καλή Πρωτοχρονιά με τις σημερινές τιμές πετρελαίου θέρμανσης χωρίς ενιαίο φόρο...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου