Τετάρτη 24 Οκτωβρίου 2007

Ξέρει κανείς από πετρέλαια;


Από το Capital, αναδημοσιεύουμε το άρθρο του Γιώργου Κράλογλου:
Παρακολουθώντας, από την επομένη των εκλογών, όλα αυτά τα κωμικοτραγικά που συμβαίνουν στην εγχώρια πετρελαϊκή αγορά με τους "λεονταρισμούς" στην πάταξη του λαθρεμπορίου και με τους "στρουθοκαμηλισμούς" στις ευθύνες για το λαθρεμπόριο και τη διάλυση της διακίνησης των καυσίμων με χρήση ιδιωτικών και άλλων βυτιοφόρων μου ήλθε στον νου μια ταινία του Θανάση Βέγγου. Εκείνη που οδηγούσε μια βέσπα, χωρίς φρένα, και προσπέρναγε όλα τα αυτοκίνητα ουρλιάζοντας προς τους άλλους οδηγούς "ξέρεις από βέσπα;". Τίποτε άλλο πιο σοβαρό δεν μπορώ να θυμηθώ παρατηρώντας:
• Την ασχετοσύνη της κρατικής μηχανής στην πολιτική φορολογικής επιβάρυνσης των καυσίμων με συνέπεια την εξαγγελία και στη συνέχεια την ανάκληση αποφάσεων που όμως προετοίμασαν νέο έδαφος για λαθρέμποροιo στα αφορολόγητα αγροτικά καύσιμα...
• Την αδιαφορία των αρμοδίων μπροστά στο διασυρμό των κρατικών διυλιστηρίων των ΕΛΠΕ (που ελέγχουν το 70% της αγοράς) από εκπομπές τηλεοράσεων που "ανακάλυψαν" ότι όλος ο κλάδος διύλισης είναι περίπου "εκτροφείο" λαθρεμπόρων πετρελαίου.
• Την εσπευσμένη ανάκληση "χατιρικών" αποφάσεων που έκλεισαν το επάγγελμα του μεταφορέα καυσίμων στα στενά όρια των επαγγελματιών (και μη...) ιδιοκτητών βυτιοφόρων καυσίμων κατά παράβαση όλων των οδηγιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και του Συντάγματος από τον φόβο να ανατραπεί το "χατιρικό" καθεστώς από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και να ανοίξουν όλα τα κλειστά επαγγέλματα ιδιοκτητών φορτηγών, βυτιοφόρων, ταξί, φορτηγών, λεωφορείων με ό,τι αυτό συνεπάγεται στην εκλογική πελατεία της σημερινής κυβέρνησης.
Αυτήν η τελευταία "γαργάρα" αποφάσεων του προηγούμενου υπουργού μεταφορών κ. Μιχ. Λιάπη από το διάδοχό του κ. Κωστή Χατζηδάκη είναι που βγάζει το περισσότερο γέλιο.
Απολαύστε την ιστορία και πείτε μου αν έχω άδικο. Πριν από 20 χρόνια η τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ έκρινε ότι μόνο το κράτος πρέπει να έχει την ευθύνη να κανονίζει το πως θα δίδονται οι άδειες σε Δ. Χ. και Ι.Χ. βυτιοφόρα και πως θα καθορίζεται το κόμιστρο. Έτσι αποφάσισε και έτσι διέταξε με υπουργικές και αγορανομικές αποφάσεις. Σε πρώτη φάση ο κλάδος των εταιρειών εμπορίας αντέδρασε φυσιολογικά παραπέμποντας το όλο θέμα στο Συμβούλιο της Επικρατείας η Ολομέλεια του οποίου αποφάνθηκε (με την υπ’ αριθμό 2612/1989 απόφαση) ότι " ο σχετικός περιορισμός αντίκειται στην οικονομική ελευθερία που προστατεύεται από το ισχύον Σύνταγμα."Ε, και τι έγινε..." (είπαν οι τότε αρμόδιοι) και απλώς "λάσκαραν" λιγάκι την κατάσταση... Σε τέσσερα χρόνια όμως "έκαναν γαργάρα" ακόμη και την απόφαση του ΣτΕ και ξανάρχισαν το ίδιο τροπάριο.
Απρίλιος του 1994: Το υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών με εγκύκλιο που υπέγραφε ο τότε υπουργός (Α2/12530/2274/21.4.94) ανέστειλε την έκδοση νέων αδειών κυκλοφορίας βυτιοφόρων αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης, χωρίς νομικό έρεισμα και πέραν από κάθε λογική και επιχειρηματική δεοντολογία. Συνέπεια ήταν οι Εταιρείες Εμπορίας Πετρελαιοειδών (οι οποίες και δικαιούνται τα Ι.Χ. βυτιοφόρα) να μην έχουν ακόμη μέχρι και σήμερα τον αναγκαίο αριθμό βυτιοφόρων για κάλυψη των δραστηριοτήτων τους.
Μετά από πολλές πιέσεις και επίμονες προσπάθειες του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος και κάτω από την επισήμανση ότι δημιουργούνται προβλήματα προστασίας της δημόσιας ασφάλειας και του περιβάλλοντος, το υπουργείο Μεταφορών αποδέχθηκε την ύπαρξη του προβλήματος το 2002. Δηλαδή 8 χρόνια μετά την απαγόρευση.
Δείχνοντας όμως και πάλι πόσο κοντόφθαλμη είναι η πολιτική του τόπου μας το αρμόδιο υπουργείο (με την απόφαση Α8/11642/988/14-03 2000) επέτρεψε μόνο την αντικατάσταση των ήδη ταξινομημένων και κυκλοφορούντων Ι.Χ. βυτιοφόρων υγρών καυσίμων που κυκλοφορούν στο όνομα των Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών. Αλλά και αυτή η "ανάσταση" κράτησε μόνο 4 χρόνια.
Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ αλλάζει και έρχεται η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Στις 29-3-2006, υπό την απειλή απεργίας τριών κλάδων (με την ψευδεπίγραφη αιτιολογία της πάταξης της λαθρεμπορίας) και υπό την πίεση των συντεχνιακών αιτημάτων της Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Δ.Χ. Βυτιοφόρων Αυτοκινήτων ο υπουργός Μεταφορών Μιχ. Λιάπης ( σε συνεννόηση με τον υπουργό Ανάπτυξης Δ. Σιούφα) όρισε (Απόφαση 8/19348/1487/29.3.2006), να ανασταλεί (πάλι χωρίς νομικό έρεισμα), η άσκηση του (αναφαίρετου) δικαιώματος των Εταιρειών Εμπορίας ακόμη και να αντικαθιστούν τα παλιά και ανασφαλή Ι.Χ. βυτιοφόρα με νέα σύγχρονα και ασφαλέστερα βυτιοφόρα αυτοκίνητα.
Αμέσως μετά την ικανοποίηση του συντεχνιακού αιτήματος της Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Δ.Χ. βυτιοφόρων Αυτοκινήτων, ανεστάλη η προγραμματισμένη απεργία "για την πάταξη του λαθρεμπορίου"! Οι Εταιρείες το "πάλεψαν" ένα εξάμηνο μήπως και αντιληφθεί η κυβέρνηση την "γκάφα" της και ανακαλέσει την απόφασή αυτή.
Όταν διαπίστωσαν αδιαφορία (στην προφορική ενημέρωση που έκαναν ότι θα προσφύγουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση) κατάλαβαν ότι πρόκειται για "φωνή βοώντος…" και κατέθεσαν μέσω του Συνδέσμου τους στις αρχές Δεκέμβρη του 2006 (capital gr.13/12/06) προσφυγή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητώντας:
ΠΡΩΤΟΝ την απελευθέρωση του κλειστού σημερινού κυκλώματος απόκτησης άδειας Δ.Χ. βυτιοφόρου ή φορτηγού οχήματος για την μεταφορά καυσίμων ή άλλων προϊόντων επειδή το καθεστώς αυτό παρεμβάλλεται ως σοβαρότατο εμπόδιο στον ελεύθερο ανταγωνισμό και στην προσπάθεια διαμόρφωσης χαμηλού κόστους μεταφοράς.
ΔΕΥΤΕΡΟΝ την ελεύθερη κυκλοφορία Ι.Χ. βυτιοφόρων που σήμερα προσκρούει στην κρατική παρέμβαση για περιορισμό του αριθμού των κυκλοφορούντων οχημάτων της κατηγορίας αυτής ανάλογα με την εκάστοτε πολιτική άποψη, βούληση και απόφαση….
ΤΡΙΤΟ την κατάργηση του καθεστώτος της διαμόρφωσης ναύλου μεταφοράς με αγορανομικές διαδικασίες που αντιτίθεται στην πολιτική ελεύθερου ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης .
Ο σημερινός υπουργός μεταφορών κ. Κ. Χατζηδάκης (που γνωρίζει άριστα τον μηχανισμό λειτουργίας της Επιτροπής και του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου) κατάλαβε την "γκάφα" του προκατόχου του που θα οδηγούσε στο βίαιο άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων φορτηγών, ταξί κ.λ.π. και τα μπάλωσε εκ των υστέρων, με μια απόφαση ( η οποία χωράει βεβαίως πολύ συζήτηση) αφού τα βρήκε με τους βυτιοφορείς σε συσκέψεις στις οποίες (ας σημειωθεί) ο Σύνδεσμος Εταιρειών Πετρελαιοειδών μετείχε μόνο τηλεφωνικώς!!(Capital.gr - 19/10/07).

Δεν υπάρχουν σχόλια: