Με ένα βήμα μπρος και δύο πίσω κινείται η κυβέρνηση για την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ, καθώς οι εξελίξεις και οι αποφάσεις των αρμοδίων φαίνεται να απομακρύνουν την επιχείρηση από το Χρηματιστήριο της Αθήνας και να την οδηγούν σε αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή ικανού να αναλάβει και το management της επιχείρησης.
Η απόφαση της ΔΕΗ για άσκηση δικαιώματος προαίρεσης για το 30% της ΔΕΠΑ, δεν μπορεί να αποσυνδεθεί από την πολιτική βούληση της κυβέρνησης για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων στον τομέα της ενέργειας. Και τούτο για 2 λόγους:
- Πρώτον, διότι εάν η ΔΕΗ αποκτήσει το 30% της ΔΕΠΑ στο Δημόσιο παραμένει μόνο το 35% για αποκρατικοποίηση δεδομένου ότι τα ΕΛΠΕ σε καμία περίπτωση δεν θα εκχωρήσουν το δικό τους ποσοστό που είναι επίσης 35%.
- Δεύτερον, διότι στην περίπτωση αυτή το Ελληνικό Δημόσιο με το 35% δεν κάνει ελκυστική την μετοχοποίηση της ΔΕΠΑ. Άλλωστε, αυτός ήταν και ο λόγος που μέχρι τώρα δεν κινητοποιήθηκαν οι τελικές διαδικασίες για την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ.
Η κίνηση λοιπόν της ΔΕΗ να διεκδικήσει το 30% (εφόσον δεν ανατραπεί η συγκεκριμένη πρόθεση), μοιραίως οδηγεί μακροπρόθεσμα στον έλεγχο της ΔΕΠΑ από τα ΕΛΠΕ. Διότι τα ΕΛΠΕ θα διαθέσουν το 2008 το management σε ιδιωτικό όμιλο όπου κατά πάσα βεβαιότητα θα είναι ο Όμιλος Λάτση. Και αυτό σημαίνει ότι το Δημόσιο προσδιορίζει από σήμερα με έναν έμμεσο τρόπο το ποιος θα είναι και ο υποψήφιος στρατηγικός επενδυτής της ΔΕΠΑ.
Κατά συνέπεια, η απόφαση της ΔΕΗ περιπλέκει την αποκρατικοποήση της ΔΕΠΑ όπως αρχικά την είχε σχεδιάσει το Δημόσιο. Εκτός εάν η πολιτική βούληση για την ιδιωτικοποίηση της επιχείρησης μεταβάλλεται καθορίζοντας από σήμερα ένα άτυπο χρονοδιάγραμμα που θα λήξει με τη διεκδίκηση, του 35% που ελέγχει το Δημόσιο στη ΔΕΠΑ, από τον όμιλο Λατση, είτε μέσω του Χ.Α. είτε εκτός.
Βεβαίως όλα αυτά μπορούν να ανατραπούν και να εφαρμοστεί το αρχικό σχέδιο εάν τελικά η ΔΕΗ με πολιτική υπόδειξη δεν διεκδικήσει το 30% που δικαιούται.
Πέραν αυτών όμως η αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ συναντά και άλλα σημαντικά εμπόδια όπως: Το διαχωρισμό της ΔEΠA σε δύο εταιρείες τη μητρική ΔEΠA-Eμπορίας και τη θυγατρική "Διαχειριστής του Eθνικού Συστήματος Φυσικού Aερίου" (ΔEΣΦA). Η διαδικασία αυτή (απαραίτητη για την έναρξη της αποκρατικοποίησης) θα πρέπει να είχε ολοκληρωθεί του χρόνου, βάσει των σχετικών διατάξεων του νόμου για την απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου. Στο ΔEΣΦA θα περάσει ο έλεγχος όλου του συστήματος αγωγών της ΔEΠA, των διασυνδέσεων με Tουρκία, Iταλία και Ρωσία, των εγκαταστάσεων αποθήκευσης της Pεβυθούσας, δηλαδή όλα τα "βαριά" περιουσιακά στοιχεία της εταιρείας.
Προβλήματα παρουσιάζονται και στο "διαχωρισμό" των άλλων θυγατρικών της (π.χ. οι τρεις Eταιρείες Διανομής Aερίου θα συμπτυχθούν σε μία EΔA) λόγω των πολιτικών και άλλων επιπλοκών που δημιουργεί η μεταβολή του οργανογράμματος.
Παράγοντες που εμπλέκονται στην όλη διαδικασία εκφέρουν διάφορες γνώμες για την πρόσληψη συμβούλου υπεύθυνου της αποτίμησης των περιουσιακών στοιχείων της ΔEΠA. Το αποτέλεσμα είναι η διαδικασία να συνεχίζει να καθυστερεί.
Αξίζει επίσης να διαβάσετε και το ακόλουθο άρθρο με τό παραπλήσιο θέμα εδώ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου