Κυριακή 7 Οκτωβρίου 2007

Χρειάζονται τολμηρές τομές στα Eλληνικά Πετρέλαια


Μεταφέρουμε όλη την Συνέντευξη του Προέδρου των ΕΛ.ΠΕ κ. Τίμου Χριστοδούλου στη Χρύσα Λιάγγου με τα σχόλιά μας (σε κόκκινο φόντο). Το φίλα προσκείμενο εκδοτικό συγκρότημα (όπως προφητικά δημοσιεύσαμε χθες) με αυτή την στημένη συνέντευξη μιλάει δήθεν για έλλειμμα προσαρμογής των εργαζομένων και προσπάθειες των συνδικάτων για συνδιοίκηση (όπως λέει κάτω από τον τίτλο του Δημοσιεύματος). Προσέξτε πως έπειτα από δύο γενικές ερωτήσεις (και ανάλογες απαντήσεις) πάμε στην τρίτη ερώτηση που με την απάντηση ο Πρόεδρος κάνει την πάσα για τις προκαθορισμένες ερωτήσεις 4 και 5:
Πηγή Καθημερινή
Προϋποθέσεις μετεξέλιξης σε «εθνικό πρωταθλητή» βλέπει στα Eλληνικά Πετρέλαια ο πρόεδρος Tίμος Xριστοδούλου. Για να γίνει αυτό χρειάζεται μια συνολική προσαρμογή τεχνολογίας, διοικήσεως και εργαζομένων σε νέες συνθήκες, τονίζει σε συνέντευξή του στην «K». Kαταλογίζει έλλειμμα συμμετοχικής ευθύνης στο προσωπικό, μιλάει για προσπάθειες «συνδιοίκησης» από το σωματείο, θέτει θέμα μείωσης του εργατικού κόστους μέσα από τον περιορισμό του μισθού των νεοπροσλαμβανομένων και εξηγεί γιατί η νέα επένδυση της Eλευσίνας του 1 δισ. ευρώ είναι «πράσινη» και όχι ρυπογόνα. Kαταγράφει τη συμμετοχή των EΛΠE στη ΔEΠA στα ισχυρά περιουσιακά στοιχεία του Oμίλου, αμφισβητεί τη δυνατότητα εισόδου της ΔEH στην εταιρεία και... προειδοποιεί το υπουργείο Oικονομίας ότι ο Oμιλος θα έχει «ενεργό ρόλο» στις όποιες εξελίξεις στη ΔEΠA. Bρίσκει «πολύ σωστό» το μέτρο της εξίσωσης φόρων για την πάταξη της φοροδιαφυγής και εκτιμά ότι το μεγάλο πρόβλημα σε σχέση με τις τιμές πετρελαίου είναι η «πρόφαση ότι έχει επιπτώσεις πολύ μεγαλύτερες» που αποτελεί αφορμή αυξήσεων χωρίς πραγματικό λόγο.
— Πριν μιλήσουμε για τον Oμιλο, θα ήθελα την άποψή σας για το πετρέλαιο θέρμανσης και την εξίσωση φόρων. Eχει εξελιχθεί σε θέμα των ημερών και αφορά το ζήτημα της λαθρεμπορίας που μαστίζει την αγορά καυσίμων και προκαλεί μια μεγάλη αιμορραγία στα δημόσια έσοδα.
— Για μένα είναι ένα πολύ σωστό μέτρο. Δεν πιστεύω ότι μπορεί να καταργήσει εντελώς το φαινόμενο της λαθρεμπορίας - έχουμε άλλωστε και το πετρέλαιο της ναυτιλίας όπου παρατηρούνται αντίστοιχα φαινόμενα και θα πρέπει να δούμε τι θα γίνει και με αυτό - αλλά σίγουρα θα το περιορίσει. Το «κουμπί» βέβαια δεν είναι πώς θα εφαρμόσεις το μέτρο, είναι πολύ απλό, εξισώνεις τους δύο φόρους και τελείωσες. Το «κουμπί» είναι πώς θα κάνεις την επιστροφή και αυτό δεν έχει ακόμη διευκρινιστεί.
— Παράλληλα με τον «πονοκέφαλο» του πετρελαίου θέρμανσης έχουμε και αυτόν των τιμών. Mιλάω για τις τιμές του πετρελαίου αλλά και τις αυξητικές τάσεις που δημιουργούνται σε υπηρεσίες και προϊόντα.
— Αυτό το οποίο συμβαίνει δυστυχώς με την αύξηση πετρελαίου είναι ότι οι τιμές «στρογγυλοποιούνται» προς τα πάνω. Και επειδή είναι γνωστό ότι στην Ελλάδα έχουμε μια ανοχή περί των αυξήσεων των τιμών - δηλαδή οι καταναλωτές δεν διαμαρτύρονται ή δεν πάνε παρά κάτω να βρούνε κάτι πιο φθηνό, γίνονται αποδεκτές τιμές που δεν δικαιολογούνται από την αύξηση των διεθνών τιμών. Για μένα το μεγάλο πρόβλημα από την αύξηση των τιμών του πετρελαίου είναι η πρόφαση ότι έχει επιπτώσεις πολύ μεγαλύτερες από αυτές που δικαιολογούνται. Αλήθεια σε ποια μελέτη στηρίζεται ο κ. Πρόεδρος. Από πού είναι γνωστό ότι στην Ελλάδα (σε σχέση με άλλες χώρες) δεν πάμε παρακάτω για να βρούμε καλύτερες τιμές και έτσι έχουμε ανω του μέσου όρου αυξήσεις;
— Να έρθουμε στα του «οίκου σας». Είστε στη διοίκηση τέσσερα χρόνια. Προς τα πού βαδίζει ο μεγαλύτερος πετρελαϊκός Oμιλος της χώρας;
— Τα EΛΠE είναι μια εταιρεία, η οποία βρίσκεται εν συνεχή εξελίξει και έχει και το πρόσθετο στοιχείο των πολλαπλών δραστηριοτήτων. Έχουμε τη διύλιση, το up stream, δηλαδή την έρευνα και παραγωγή, τον ηλεκτρισμό, το φυσικό αέριο, επενδύσεις στο εξωτερικό που είναι τελείως διαφορετικό πρόβλημα, έχουμε δηλαδή μια πολυμορφία απασχόλησης και η διοίκηση μιας εταιρείας πρέπει να φροντίζει να βρίσκονται όλα στο ανώτατο δυνατό επίπεδο (Αλήθεια τι έγινε με τις «αργούσες επενδύσεις» για τις οποίες κάνατε λόγο όταν πρωτοήρθατε;). Για να μπορέσει να κρατηθεί ο όμιλος πρέπει όλοι να προσαρμοστούμε σε νέες συνθήκες διεθνούς έντονου ανταγωνισμού. Θα πρέπει να προσαρμοστούμε και στον τομέα της τεχνολογίας και της διοικήσεως και αυτό προϋποθέτει πολύ στενή συνεργασία με προσωπικό που είναι διατεθειμένο να μαθαίνει και να εξελίσσεται.
— Συμβάλλει το προσωπικό σε αυτή την κατεύθυνση; (Σε πολλούς Προέδρους Εταιρειών έχετε κάνει αυτή την ερώτηση κα. Λιάγγου)
— Θα έλεγα ότι δεν αισθάνεται σε επαρκή βαθμό συμμετοχική ευθύνη. Έχουμε ένα πρόβλημα γενικής προσαρμογής του Oμίλου στις νέες συνθήκες. O κόσμος θα πρέπει να καταλάβει η εταιρεία κινείται διεθνώς, ανταγωνίζεται διεθνώς και έχει μια αποστολή έναντι της χώρας και του λαού (άλλο η χώρα και άλλο ο λαός) να δημιουργήσει ένα είδος «εθνικού πρωταθλητή». Αυτό υπό την προϋπόθεση ότι θα πρέπει να γίνει κατανοητό, ότι δεν μπορείς να διοικήσεις μια εταιρεία προς αυτή την κατεύθυνση εάν κάθε τρεις και λίγο δημιουργούνται δευτερεύοντα προβλήματα «συνδιοίκησης» (οι συνδικαλιστές πήγαν μόνοι τους στο σπίτι του κ. Καραλή και έγραψαν την ανακοίνωση κατά της ΔΑΚΕ ή τους προσκάλεσε κάποιος;).
— Αναφέρεστε υποθέτω στο σωματείο εργαζομένων, μπορείτε να γίνεται πιο σαφής;
— Έχουμε ένα σωματείο που αποτελείται από διάφορες «ομάδες» (εδώ διαφαίνεται μια… άδικη προκατάληψη κατά της ΑΔΚΕ και της ομάδας Νικήτα) και αυτό είναι το χειρότερο που θα μπορούσα να φανταστώ. Δεν διευκολύνει καθόλου, είναι χωρισμένοι ο ένας με τον άλλο, που δεν συνεννοούνται μεταξύ τους, που τη μία μέρα είναι με το ένα κόμμα και την άλλη με το άλλο (κάτι που η Διοίκηση, όπως όλοι γνωρίζουν,δεν το ενθαρρύνει καθόλου). Εγώ θα ήθελα ένα ενιαίο ισχυρό σωματείο (χωρίς Αλεξόπουλο-Θεοφίλη, με Νικολόπουλο-Νικήτα) που θα μπορεί να καταλάβει ποια είναι τα προβλήματα της εταιρείας, και πώς θα πρέπει να προστατευθούν τα πραγματικά συμφέροντα των εργαζομένων και ανάλογα με τα γερμανικά ή τα εγγλέζικα σωματεία (να συναινούν δηλαδή οι εργαζόμενοι σε μειώσεις μισθών και απολύσεις. Με την διαφορά οτι εκεί αυτό έγινε σε εταιρείες που είχαν ζημίες και όχι σε εταιρείες των οποίων ο πρόεδρος επαίρονταν για την λαμπρή πορεία τους).
Κύριε Πρόεδρε να σας γνωρίσουμε ότι το Σωματείο σχεδόν ανέκαθεν ελεγχόταν πλήρως από την ΠΑΣΚΕ η οποία από ιδρύσεώς της είναι συνδικαλιστικό όργανο του ΠΑΣΟΚ. Ουδέποτε το Σωματείο σερνόταν πίσω από ένα ή άλλο κόμμα προς τιμήν όλων των Συνδικαλιστών. Το όνειρό σας είναι ένα εργοδοτικό Σωματείο στα πρότυπα της Ελευσίνας και αυτό το έχετε επιχειρήσει:
· Με την προώθηση συγκεκριμένων προσώπων στα εσωκομματικά πόστα σε αμφότερες τις μεγάλες Σωματειακές παρατάξεις (ευτυχώς χωρίς επιτυχία).
· Με την εμπλοκή κορυφαίου σας Διευθυντικού Στελέχους στα εσωτερικά Παρατάξεων (συγγραφή ανακοινώσεων).
· Με την παράταση πέραν του εξαμήνου συνδικαλιστών που έχουν δώσει τα εύσημά τους στην εργοδοσία και οι οποίοι πρόσφατα αντί να συνταξιοδοτηθούν αναλαμβάνουν σημαντικά πόστα ενόψει διερεύνησης υπόθεσης η οποία ακούγεται εδώ και 2 χρόνια αλλά τώρα παραμονή Σωματειακών εκλογών σας έγινε γνωστή.

— Πώς θα μπορούσε να συμβάλλει το σωματείο στην κατεύθυνση που περιγράφετε.
— Καταρχήν να αντιληφθεί ότι είναι απαραίτητη η μείωση του εργατικού κόστους ανά μονάδα παραγωγής. Εμείς ως διοίκηση περιορίσαμε κατά πολύ το λειτουργικό κόστος. Ότι μπορούμε κάνουμε και σας δίνω το παράδειγμα των ασφαλίστρων, όπου από 17 εκατ. δολάρια που πλήρωνε η ΕΛΠΕ πριν, φέτος δώσαμε για μεγαλύτερο αντικείμενο 6.900 εκατ. Δολάρια. (Αύτό συνέβη το 2004. Μήπως εκεί είχε γίνει πριν εμφανής λαμογιά – Εταιρεία ΚΟΥΜΠΑΣ - την οποία κάνατε γαργάρα; Λέμε, μήπως;) H μείωση του εργατικού κόστους είναι μια αντίστοιχη προϋπόθεση που απαιτεί κατανόηση των πραγματικών αναγκών του ομίλου μας. Διότι δεν μπορείς να προσλαμβάνεις έναν 22 ετών απόφοιτο Γυμνασίου και να του δίνεις αποδοχές διευθυντού υπουργείου εν ενεργεία, όπως προβλέπουν τα δικά μας μισθολογικά πλαίσια. Μπορείς ωστόσο να προσλαμβάνεις διευθυντές χωρίς ιδιαίτερη προυπηρεσία και να τους δίνεις βασιλικούς μισθούς (βλ. Μισθοί «πείνας» για τα Διευθυντικά στελέχη)
— Επαναφέρετε δηλαδή την πρόταση διαφοροποίησης μισθολογίου για τους νεοπροσλαμβανομένους;
— Βεβαίως. Διότι αυτό λύνει και το πρόβλημα εξέλιξης στην εταιρεία δεδομένου ότι έχουμε και ηλικιακό πρόβλημα στον Oμιλο (Ο αειθαλής Προεδρός μας είναι γεννηθείς το 1932 μ.Χ). Είναι πολλοί οι εργαζόμενοι που βρίσκονται κοντά στο όριο της σύνταξης. Συνεπώς το μισθολόγιο των νεοεισερχομένων θα πρέπει να διαμορφωθεί έτσι ώστε να επιτρέπει τη λογική της εξέλιξης χωρίς πρόωρες εξαντλήσεις της ιεραρχίας. (Οι υφιστάμενοι εργαζόμενοι πρέπει να αγωνισθούν ... για να μειώσουν τις αποδοχές τους και να αυξηθούν των διευθυντών ).
Το ότι με τις μη προσλήψεις την άνοδο του μέσου όρου ηλικίας και την συνεχή κόπωση του γερασμένου εργατοτεχνικού προσωπικού τίθονται ζητήματα ασφάλειας των εγκαταστάσεων, των εργαζομένων και των κατοίκων του Θριασίου το έχετε αντιληφθεί κύριε Πρόεδρε;
— Να μιλήσουμε λίγο για τις νέες δραστηριότητες τους Oμίλου. Έχετε μπει στην ηλεκτροπαραγωγή και προσφάτως ήρθατε σε συμφωνία με την ιταλική εταιρεία Edison. Πώς βλέπετε να διαμορφώνεται η αγορά αυτή;
— Σε ό,τι αφορά τη δραστηριότητα της ηλεκτροπαραγωγής, εμείς παραλάβαμε ένα ημιτελές εργοστάσιο στη B. Ελλάδα και είπαμε από τη αρχή ότι μόνο του δεν στέκει. Θέσαμε στόχο την παραγωγή 1200-1500 MW από κοινού με κάποιο συνεταίρο που αναζητήσαμε στη διεθνή και εγχώρια αγορά και βρήκαμε (Και τώρα ακόμη μόνο του είναι αφού η συμφωνία δεν έχει περπατήσει ακόμα. Πως λοιπόν στέκεται;). H συμφωνία με την Edison προβλέπει μία ή δύο ακόμη μονάδες με φυσικό αέριο και μία με λιθάνθρακα (Ποιός τρελός κάνει επενδύσεις στηριζόμενες στις καύσεις λιθάνθρακα; Για να ξοδεύει τα λεφτά του στα δικαώματα ρύπων;) . Συμμετέχουμε και στη ΔEΠA με ποσοστό 35% και το θεωρούμε πολύ σημαντικό περιουσιακό στοιχείο.
Μήπως κ. Πρόεδρε κάποιος πρέπει να σας ενημερώσει για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας η μήπως τα έχετε αφήσει για EDISON, Μυτηληναίο, IBERDROLA κλπ;
— Πολύ σύντομα φαίνεται ότι θα έχετε συνεταίρο και τη ΔEH στη ΔEΠA, η οποία αποφάσισε να ενεργοποιήσει την οψιόν για συμμετοχή σε ποσοστό 30%.
— Μακάρι αν και η ενημέρωση που έχω από τους νομικούς μας είναι ότι η E.E. απαγορεύει τέτοιου είδους συγκεντρώσεις. Αυτό που θέλω εγώ να τονίσω, είναι ότι η συμμετοχή η δική μας στη ΔEΠA θα παίξει πολύ σημαντικό ρόλο στην εξέλιξή μας ως Oμιλο και προτιθέμεθα να αναλάβουμε ενεργό ρόλο για τον τρόπο που θα εξελιχθεί η ΔEΠA και ο ΔΕΣΦΑ.
— Άφησα για το τέλος ένα κρίσιμο θεωρώ για σας θέμα, την επένδυση για τον εκσυγχρονισμό του διυλιστηρίου της Eλευσίνας. «Πράσινη επένδυση» την έχετε χαρακτηρίσει εσείς, η τοπική κοινωνία έχει άλλη άποψη...
— Πρόκειται πράγματι για «πράσινη επένδυση». Μια μεγάλη επένδυση συνολικού ύψους 1 δισ. ευρώ. Οι μονάδες που σχεδιάζουμε να εγκαταστήσουμε θα μπορούν να παράγουν αέριο καθαρό, το οποίο θα χρησιμοποιείται ως καύσιμο διυλιστηρίου. Παύουμε λοιπόν να καίμε μαζούτ. Με τη χρήση καθαρότερων καυσίμων, ως πρώτη ύλη, μειώνονται αυτόματα οι εκπομπές των τοπικών ρύπων. Συγκεκριμένα, οι συνολικές εκπομπές διοξειδίου του θείου μειώνονται κατά 70,2% (είναι γνωστό οτι η Ελευσίνα δεν θεωρείται λεκανοπέδιο Αττικής και γι’ αυτό καίει μαζούτ Υψηλού Θείου 3,5% αντί του 0,7% - η μείωση λοιπόν θα προκύψει με αλλαγή καυσίμου; διότι με τις καύσεις που θα αυξηθούν λογικό είναι να αυξηθούν οι εκπομπές θείου), τα σωματίδια μειώνονται κατά 84,2% και τα οξείδια του αζώτου κατά 11,6% (και αυτό καλό. Αυξάνονται οι καύσεις, αυξάνεται ο αέρας καύσης και το αντίστοιχο άζωτο, αλλά τα οξείδια του αζώτου μειώνονται). Και βέβαια δεν θα πρέπει να ξεχνάμε το γενικότερο όφελος για το περιβάλλον, που θα προκύψει από την παραγωγή καθαρότερων προϊόντων. Μετά την επένδυση το διυλιστήριο θα παράγει πλέον 100% λευκά προϊόντα και φιλικά προς το περιβάλλον από 52% που παράγει σήμερα.
Ακόμα και με δεκαδικά ψηφία θυμάται ο πρόεδρος τα στοιχεία της Περιβαλλοντικής μελέτης ο κ. Πρόεδρος παρόλη την ηλικία του. Εύγε!
— Υπάρχει όμως ένα θέμα με τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.
— Πράγματι αλλά οι εκπομπές αυτές δεν εντάσσονται στους τοπικούς ρύπους, αλλά σχετίζονται με το φαινόμενο του θερμοκηπίου και την κλιματική αλλαγή σε παγκόσμιο επίπεδο. Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι οι περιβαλλοντικές οδηγίες για την βελτίωση καυσίμων της E.E. οδηγούν σε αναβαθμίσεις διυλιστηρίων με αναπόφευκτη αύξηση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, αλλά αυτό δεν ανησυχεί την E.E. γιατί συνοδεύεται με έργα εξοικονόμησης σε άλλους τομείς. Για να έχουμε όμως ένα μέτρο σύγκρισης σας λέω ότι οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τα διυλιστήρια των EΛΠE μετά την επένδυση, θα αντιπροσωπεύουν συνολικά το 3,5% των εκπομπών σε επίπεδο χώρας. Το αντίστοιχο ποσοστό για τη ΔEH είναι πάνω από 40%.Σε ό,τι αφορά τέλος τις τοπικές κοινωνίες, θα έλεγα ότι καταβάλλουμε ιδιαίτερη προσπάθεια για την ενημέρωσή τους και οι ως τώρα αντιδράσεις είναι μάλλον ισορροπημένες, προερχόμενες κυρίως από όσους αντιτίθενται και κεφαλαιοποιούν πολιτικά το ενδεχόμενο περαιτέρω αναβάθμισης έστω και αν το περιβάλλον αποδεδειγμένα βελτιώνεται.

Δεν υπάρχουν σχόλια: